MRP2025

Förvaltningar står under tidspress

Tre korta veckor har kommunens förvaltningar på sig innan det är dags att avsluta nästa steg i processen mot ett budgetbeslut för 2025 och med utsikt på  några år framöver. Senast 17 april skall beskedet lämnas till kommunens ekonomistab hur man ser på de ramanvisningar som kommunstyrelsen fastställde i februari.

Självklart skall förvaltningarnas yttrande passera nämnderna, förtroendevalda i nämnderna behöver ju veta vilka underlag som lämnas till kommunens budgetberedning.  Så här ser almanackan ut:

27 mars Kommunstyrelsen

8 april   Byggnadsnämnden

9 april    Överförmyndarnämnden

10 april  Miljö- och hälsoskyddsnämnden

11 april   Samhällsbyggnadsnämnden

15 april  Barn- och utbildningsnämnden

16 april  Kultur- och fritidsnämnden

16 april  Socialnämnden

Nämndernas ledamöter kan lita på att ledande politiker i budgetberedningen och i kommunstyrelsen vet om hur det nyss avslutade år 2023 har sett ut. I årsredovisningen finns sammanfattningen och i verksamhetsberättelserna från varje nämnd berättas om detaljerna. [Länk till varje nämnd i ovanstående ”almanacka”.]

Dessa redovisningar från 2023 är på kommunstyrelsens ärendelista 27 mars och därefter hos kommunfullmäktige  17 april. Det kan vara på sin plats att återge texten för förslaget till beslut kring årsredovisningen:

”Det sammanställda resultatet för koncernen uppgick till 97 mnkr. Kommunens beslutade Mål- och resursplan för 2023 innebar ett budgeterat resultat på 5 mnkr. Kommunens redovisade resultat uppgår till 87 mnkr vilket är 82 mnkr bättre än budget. Resultatet i kommunen är 20 mnkr högre än prognosen i augusti. Nämnderna redovisar ett sammantaget överskott om 20 mnkr men tre nämnder redovisar budgetunderskott. Årets investeringar för koncernen uppgick till 610 mnkr varav kommunen stod för 448 mnkr, AB Vänersborgsbostäder för 151 mnkr, Fastighets AB Vänersborg för 9 mnkr och Kunskapsförbundet Väst för 2 mnkr. ”