Viktiga underlag

Gedigna underlag för politiker

På kommunens digitala anslagstavla framgår när fritidspolitiker åter samlas i kommunhuset till nämndernas första sammanträde 2024. En av de första är Barn- och utbildningsnämnden. Kallelse och handlingar tillhandahålls för ledamöterna på plattformen NETPUBLICATOR. Underlag där är endast tillgängligt för nämnden, ingen annan. Men nästan allt publiceras också på den digitala anslagstavlan och där kan alla med intresse för kommunala beslutsprocesser se och ladda ner det som ledamöterna förväntas ha tagit del av innan sammanträden.

Många sidor är det, somliga har stor betydelse och bör läsas i lugn och ro. För andra ärenden vore det nog en välsignelse om det istället för ”allt från A till Ö” skulle finnas en välskriven sammanfattning, naturligtvis en sådan som man kan lita på är korrekt och inte vilseleder.

Inom kort skall också budgetberedningen påbörja sitt arbete. Där träffas företrädare för samtliga nio partier. S, C, M och SD har ledamöter med beslutsrätt, de andra fem partierna har en insynsplats var.

Och just nu tycks det vara så att budgetberedningens första stora underlag också skall vara tillgänglig för alla nämnder. Det handlar om tre delar:

Nyttig läsning, nyttig kunskap.