Dokument och andra texter

Texter som blir styrande

Kommunal politik beslutas i kommunhuset. Tre politiker med heltidsanställning och ansenlig kommunalrådslön. Mängder av fritidspolitiker, ett mindre antal med en mängd olika uppdrag, ett större antal med endast ett eller några få uppdrag. Därutöver i kommunstyrelsens förvaltningsstab och i nämndernas förvaltningsledning, ett mycket stort antal anställda som tänker ”politik”, bevakar aktuella frågor och författar texter som ligger som underlag för politikernas beslut.

Liknande gäller i landets olika regioner. Från kanslierna kommer handlingar som mer eller mindre avgör hur politikernas tankar och idéer omsätts till att landa i bindande politiska beslut.

Och över kommunerna och regionerna är det staten som lämnar ett växande antal riktlinjer, vägledningar och rekommendationer ”neråt” till såväl kommuner som regioner.

Att behålla överblicken ter sig nästan omöjligt för den som ”vid sidan om” jobbet, familjen och egna fritidsintressen också har sagt ja till ett mindre uppdrag som fritidspolitiker.

Här några texter som kan belysa situationen.

SKR är kommunernas och regionernas centrala samlingspunkt. SKR är företrädare för 290 kommuner och 21 regioner. Nyss avslutades kongressen där det beslutades  att lägga ett nytt styrande dokument: ”Inriktning för SKR 2024-2027” till grund för kommande arbete.

För Region Västra Götaland finns ett uttalande som riktar sig till alla 49 kommuner: ”Tillsammans gör vi Västra Götaland till ett föredöme för omställning till ett hållbart och konkurrenskraftigt samhälle.” Här finns ett styrande dokument med rubriken: ”Regional utvecklingsstrategi
för Västra Götaland 2021 – 2030”.

I kommunhuset i Vänersborg är det kommunstyrelsen som samordnar all utvärdering av det som varit  och all planering för det som ska ske framöver. Vid sammanträdet i början av november informerades kommunstyrelsen med stöd av tre dokument:

I första hand är dessa dokument underlag för politiker som ingår i budgetberedningen som efter årsskiftet börjar att ta fram förslag till Mål- och resursplanen 2025-2027

Fritidspolitiker förutsätts att så småningom ta del av texterna. Här finns punkter som anknyter till beslut som kommer att fattas i någon nämnd.

Och varför ska inte dokumenten vara tillgängliga för allmänheten? Det kan inte vara fel att känna till vad olika förvaltningar har sammanställt för politiker i fullmäktige, kommunstyrelsen och alla nämnder.