Busskortet för ungdomar

Medborgare lämnar förslag – vad händer sedan?

När Vänersborgs kommunfullmäktige möttes förra veckan, så fanns inte mindre än sex medborgarförslag på ärendelistan. Hur medborgarförslagen skall hanteras framgår av arbetsordningens §31.

Listans första medborgarförslag hade rubriken ”Busskortet” med följande text: ”På alla skolor i Vänersborg finns det elever från olika delar från hela Vänersborgs kommun. Detta resulterar i att elever från olika delar av kommunen blir vänner och vill umgås även efter skoltid och på helger. Det finns också elever som har träningar i en annan del av staden Problemet med detta är att alla inte har lika förutsättningar för att ta sig till varandra eller till träningar, vilket i sin tur skapar ojämlikhet mellan individer som inte har möjlighet att ta sig från till exempel Vargön till Onsjö. Därför vill vi att busskorten ska funka på helger till klockan 23 på kvällen. Detta skulle resultera i en större gemenskap och gladare ungdomar.

Tjänstgörande ordförande Anneli Guilotte läste upp beslutsförslaget: ”Kommunfullmäktige överlämnar ärendet till kommunstyrelsen. Ärendet ska handläggas på så sätt att det kan avgöras inom ett år och redovisas på kommunfullmäktiges meddelandelista. Ärendet är därmed avslutat för kommunfullmäktiges del.” Och så blev beslutet.

Med andra ord, fullmäktige behöver inte längre göra sig besvär med att fundera över vad som skulle behövas för att tillgodose förslagsställarens önskemål , vad det eventuellt skulle kosta, vad som behöver göras för att göra verklighet av den goda tanken.

Nej, nu ligger bollen hos kommunstyrelsen som i sin tur kan inhämta relevant information från annat håll för att fatta ett klokt beslut.

Här ett tips. Under kommunfullmäktige finns en ”Demokratiberedning” med en ledamot och en ersättare från var och en av kommunens nio partier.

Vid beredningens nästa sammanträde på onsdag presenterar David Myrvold, med befattningen kultursamordnare, rapporten ”Det jag säger har betydelse”.  Rapporten är resultatet av ett förvaltningsövergripande arbete i Vänersborgs kommun och handlar om ”Barn och ungdomsinflytande”.

Rapporten ingår i ett projekt som sedan 2021 har involverat ledande tjänstepersonal och politiker i kommunen. Nu finns höga förväntningar att rapportens slutsatser och rekommendationer gör avtryck i kommande politiska beslut i hela vår kommun.

Tillbaka till medborgarförslaget. Sägs något i rapporten om ”busskort”? Ja, det gör det – se avsnitt 8.2 ”Tillgänglighet och kollektivtrafik”:

”Tydligt är också att många unga inte har de ekonomiska förutsättningarna till att köpa sig ett eget busskort. Det är en återkommande frustration över att de känner sig begränsade av att skolkortet, som många högstadieelever har, som slutar gälla klockan 19.00 på vardagar och att det utgör ett problem för deras engagemang i aktiviteter. Det påverkar också i högre grad de unga som bor utanför centralorten. Det är en återkommande önskan om tätare busskommunikation och närmare busshållplatser för de unga som bor utanför centrala Vänersborg. Verksamheter med ungdomsfokus i centrala Vänersborg instämmer i detta och påpekar att många avviker från aktiviteter för att hinna med bussen hem medan skolkortet gäller.

Unga i våra ytterområden vittnar också om att de är mer eller mindre beroende av att vuxna eller föräldrar som har tillgång till bil och kan köra dem till och ifrån aktiviteter. Detta får enligt många ungdomar konsekvensen att de upplever sig begränsade och inte delaktiga i den grad de hade önskat.”

Alltså: ”Ärendet ska handläggas på så sätt att det kan avgöras inom ett år …”