Stasbidrag för äldreomsorgen

37 miljoner i statsbidrag! Äntligen!

”Socialstyrelsen beslutar att bevilja Vänersborgs kommun 37 438 099 kronor i statsbidrag för prestationer som uppnåtts under perioden 2021-2022.”

Så är beslutet – som meddelades i slutet på förra veckan med rubriken: ”Beslut om statsbidrag för prestationsbaserade medel i syfte att minska andelen timanställningar inom kommunalt finansierad vård och omsorg om äldre”.

En längre historia är bakgrunden – nu kan vi se framåt med större tillförsikt.

I april 2021 förhandlade dåvarande finansminister Magdalena Andersson med Vänsterpartiets Ulla Andersson fram en extrabudget som beviljades av en enig riksdag. Då var Coronakommissionens rapport utslagsgivande för att förslaget förhandlades fram och accepterades.

Samma månad frågade Vänsterpartiet i Vänersborg: ”På vilket sätt kommer Vänersborgs kommun arbeta med stödet för att minska andelen timanställda?

Vänsterpartiets interpellation besvarades avvaktande av Dan Nyberg, S, ordförande i socialnämnden.

Lite mer än ett år senare, i juni 2022, frågade Vänsterpartiet i en ny interpellation varför socialstyrelsens besked blev: ”Socialstyrelsen beslutar att inte bevilja Vänersborgs kommun statsbidrag för prestationer som uppnåtts under perioden 2020-2021.” ?

Av Dan Nybergs svar framkom att ja, förvaltningen hade inte lyckats att få statsbidraget och javisst, man skulle söka nästa år och förhoppningsvis lyckas bättre.

Vänsterpartiet konstaterade i ett inlägg på hemsidan i juni 2022 att alla möjligheter för att uppfylla villkoren för att få statsbidrag 2022 hade funnits.

Vänersborgs kommun genom socialförvaltningen sökte på nytt 2022. Och nu, 6 juli 2023, kom det glädjande beskedet. Vänersborg erhåller 14 miljoner för ”god nivå”, det vill säga att andelen timanställda i förhållande till samtliga anställda i äldreomsorgen ligger på eftersträvad låg nivå. Och den tydliga förbättringen under perioden 2021-2022 belönas med hela 23 miljoner i statsbidrag. Läs vidare hela beslutstexten.

Bra jobbat, verkligen, och med tanke på den bistra bilden som kommunfullmäktiges budgetbeslut i juni 2023 ger vid handen inför 2024, så inger detta statsbidrag visst hopp att en och annan knut kan lösas.

Vänsterpartiet ångrar inte att vi uppfattades som tjatiga, det må vara så! Och det kan hända igen.