Gruppmöte

Gruppmöte för förtroendevalda

Torsdag 10 mars klockan 17:00 samlas förtroendevalda från vår lokalförening till gruppmötet.

Mötet avviker från vanliga mötestiden 18:30 – anledningen är att vi avser att följa uppropet till ljusmanifestationen.

Och ännu en skillnad kommer att märkas. I regel är alla förtroendevalda med på mötet, från samtliga nämnder och styrelser och från fullmäktige. Därutöver enstaka medlemmar utan uppdrag i kommunalpolitiken.

Men nu har årsmötet fastställd listan för val till kommunfullmäktige 11 september – och då kan vi nog räkna med att många fler kommer till gruppmötena framöver.

Där finns ypperliga tillfällen att bekanta sig med aktuella frågor, att möta och samtala med denna mandatperiods uppsättning av partiföreträdare.

På gruppmöten tittar vi i första hand igenom ärendelistan för kommunfullmäktige. Att träffas en vecka innan ger gott om tid att fördela uppdragen: behöver vi skriva egna yrkanden, vem deltar i debatten på vilken punkt, kan det bli aktuellt att förbereda en reservation? Och så förstås alltid samma fråga: Har vi samma uppfattning? Om inte, kan vi komma fram till samma slutsats och ett gemensamt ställningstagande? Om inte, hur gör vi för att markera att det finns frågor där vi mycket väl kan leva med att det finns skilda uppfattningar som var och en tar ansvar för.

På alla gruppmöten finns också utrymme för en kort rapport från sammanträden i nämnder eller också sammanfattas vad som står i kallelsen till ett kommande möte.

Möten som varit (klicka fram senaste protokollet):

Socialnämnden 24 februari

Byggnadsnämnden 1 mars

Miljö- och hälsoskyddsnämnden 2 mars

Möten framöver (klicka fram kallelsen):

Kultur- och fritidsnämnden 15 mars

Kommunfullmäktige 16 mars