Kommunstyrelsen

Är det rätt att säga ”utan oss”?

Häftiga utskick, inte mindre än 877 sidor ska läsas över helgen. Vänsterpartiet ordnade ett extra gruppmöte för att ge kommunstyrelsens ledamöter möjlighet att bolla tankarna med andra av partiets förtroendevalda.

Som alltid börjar mötet i kommunstyrelsen med föredragningar, nästan hela förmiddagen är schemalagd. Det börjar med investeringsdelen av Mål- och resursplanen för åren 2018-2022. Kommunfullmäktige mäktade ju inte med att hårdbanta nämndernas önskelista. Därför bestämdes endast en ram som halverade utrymmet. Vad som skulle prioriteras sköts från juni till november.

Nu skall kommunstyrelsen enas kring ett beslutsförslag till fullmäktige som samlas 22 november. Förslaget togs fram i samarbete mellan samhällsbyggnadsnämnden, barn- och utbildningsnämnden, kultur- och fritidsnämnden samt socialnämnden. För de första två åren (2018 och 2019) stannar förslaget för såväl kultur- och fritidsnämnden som för socialnämnden på 20 miljoner vardera. Den ena förklaringen är att den planerade nya idrottshallen inte bokförs på kultur- och fritidsnämnden utan på samhällsbyggnadsnämndens konto, den andra att socialnämnden anlitar Vänersborgsbostäder AB för att bygga nya boenden. (Socialförvaltningen betalar alltså sina fastighetsinvesteringar med högre driftskostnader.)  Samhällsbyggnadsförvaltningen skall för de första två åren få 130 miljoner, stora poster är nämnd idrottshall samt det nya multiköket och ett dussin projekt för skolornas kök.

Barn- och utbildningsnämnden erhåller enligt förslaget 370 miljoner under perioden 2018-2019. Underbart, efterlängtat, helt nödvändigt skulle man vilja säga. Men gör man det så är det ett uttalande mot bättre vetande. En av föredragningarna under förmiddagen gäller den senaste utredningen om utbildningsnämndens lokalbehov för förskolan och skolan. Helt nödvändigt är nämligen det dubbla, inte någon gång, inte senare, utan nu, helst idag. Men denna utredning är föremål för kommunfullmäktiges beslut först en månad senare, vid sammanträdet den 13 december.

Så hur gör vi? Ska vi säga ja till kompromissförslaget för investeringsdelen av Mål- och resursplanen? Fast vi vet att förslaget inte duger? Finns det ett bättre förslag? Finns det någon utväg? Rambeslutet från i juni håller man sig till, men det har sagts förr: ”Fattade beslut gäller – tills nya beslut fattas!”

Vad var det man sade i arbetsutskottet? Fanns där olika uppfattningar? Bra fråga, det finns dock inget svar i protokollet. Det vi kan se är att ärendelistan med nästan 900 sidor underlag avhandlades på trettio korta minuter. På punkten ”investeringar” ställde sig Marie Dahlin, S, och Bo Carlsson, C, bakom förslaget. Gunnar Lidell, M, och Peter Göthblad, L, deltog inte i beslutet, medan Marika Isetorp, MP, inte var närvarande när kommunstyrelsens arbetsutskott hade sina överläggningar.

Vi får väl avvakta hur det utvecklas och återkomma med frågan innan kommunfullmäktige. 13 november är det vårt ordinarie gruppmöte, ett bra tillfälle att höra alla kloka tankar som kommer från Vänsterpartiets förtroendevalda och andra medlemmar.

Nu på onsdag gäller det för övrigt ytterligare två viktiga informationer, besluten följer vid senare möten: Översiktsplanen och Cykelplanen. Trevlig läsning!