Arena Vänersborg

Dags för åklagaren att förhöra arena politikerna

Texten ovan går att klicka på för att göra tillräcklig stor så att även åklagaren borde bli intresserad av vad som står där.

Ni minns väl förhören som hade hållits i arena förundersökningen – förhören som inte hölls med en enda politiker, inte ens projektansvarige Stig Anders Larsson. Varför måste anses som en mycket berättigad fråga, särskilt när vissa av förhören pekade onekligen åt ett visst politiskt håll.

Nu byggs trycket på av WSPs senaste yttrande i tvistemålet med Vänersborgs kommun i tingsrätten i Göteborg. Yttrandet är källan till texten i bilden och den som vill kan få läsa resten – Vänsterpartiet Vänersborg bjuder

Sedan kan vi rapportera att revisorn Peter Lénberg har begärt ut sekretessbelagda arena handlingar. Samma handlingar som Vänsterpartiet Vänersborg har försökt att få ta del av men blivit nekad.

Förra mandatperiod har vänsterpartiet inte haft en revisor med i revisorsnämnden. I valet fördubblade vi våra platser i fullmäktige och därför fick vi denna mandatperiod tillsätta en revisor. Vi frågade Peter Lénberg om han kunde tänka sig uppdraget som revisor och han sade ja.

Lagen ger revisorerna rätt till handlingar med sekretess på då det ingår i ett revisorsuppdrag att få granska allt. Att sekretessen överförs till den granskande revisorn är en självklarhet som är också reglerad i lagen. Tystnadsplikten får dock brytas under en omständighet och det är vid misstanke om brott.

I en hederlig kommun tror vi att en revisor inte behöver anmäla några brottsmisstankar då man skulle ta för givet att eventuella brottsmisstankar som eventuellt framkom i sekretessbelagda handlingar hade redan blivit polisanmälda. I en hederlig kommun hade takras utredningen aldrig blivit stämplad med sekretess. Örebros kommun fick uppleva ett takras på en ishall, den utreddes och utredningen offentligjordes samtidigt som kommunen stämde NCC – Örebros kommun verkar vara en hederlig kommun

Är Vänersborg en hederlig kommun?

När trollmor har lurat sina elva små troll
och bundit dom fast till arenan,
då sjunger hon sakta för elva små trollen
de vackraste ord hon känner:
Ho aj aj aj aj bluff,
ho aj aj aj aj bluff,
ho aj aj aj aj bluff bluff!
Ho aj aj aj aj bluff.