Kommunstyrelsen

Rapport från kommunstyrelsen

Sammanträdet idag lades på annan ort – Wargön Innovations nyss färdigställda hall lämpade sig väl. Om någon månad kommer olika projekt att placera sina maskiner i lokalen, så det var ”now or never”. Ansvariga  Maria Ström och Stig Fredriksson fick också tillfälle att redovisa för kommunstyrelsen att mycket hade skett under och efter sommaren.

Medan deras information  inte bjöd på någon överraskning, så fanns annat som ryckte upp församlingen. Nere i stan, intill kommunhuset, pågår ju som bäst rivningen av sessionssalen, den salen där såväl kommunfullmäktige som regionfullmäktige brukade sammanträda. Än finns ju inget som helst beslut om salen skall ersättas av ny byggnad. Och i så fall, var en sådan stor samlingslokal ska placeras. Och vem som ska finansiera byggnationen, regionen? kommunen? båda tillsammans? Om en tar på sig kostnaden, hur regleras hyressättningen när den andra vill utnyttja lokalen?

Idag presenterades en idé att någon tredje kunde träda in. Visserligen för stunden inte mer än en tanke, men presentationen var mycket seriös och mottogs väl av kommunstyrelsen. Endera dag kommer hela utkastet att finnas i lokala medier. Då ska det bli spännande att se vilken reaktion som allmänheten visar.

Mikael Reinhardt  och Andreas Knutsson har nyss tillträtt tjänsten som chef för miljö- och byggnadsförvaltningen resp samhällsbyggnadsförvaltningen – båda fanns på plats för att presentera sig.

I övrigt var det som alltid en snabb beslutsrunda, det fanns inte mer än något enda ärende där två olika beslutsförslag ställdes mot varandra. Vi hade redan förra veckan beskrivit hur de tre stora och viktiga frågor knöts ihop. Så blev det och nu ligger det hela på kommunfullmäktiges bord nästa vecka onsdag. Det blir gamla kommunfullmäktiges sista sammanträde, den 24 oktober samlas nya fullmäktige.

På fredag denna vecka träffas budgetberedningen, då skall alla förslag från alla nio partier finnas tillgängliga.

Måndag nästa vecka skulle barn- och utbildningsnämnden träffas, mötet ställdes in. Det är väl så att alla nämnder väntar på vad som kommer fram i slutskedet av budgetprocessen. Och kanske än mer, vilka partier som hittar varandra för att bilda kommunledningen fyra år framöver.