Byggnadsnämnden

Kindblom igen, inte sista gången heller

För en vecka sedan skrev vi om ärendet på byggnadsnämndens kallelse. Igår kom protokollet.

sidan 19 finns beslutet: ”Byggnadsnämnden beslutar att inte överklaga länsstyrelsens beslut om upphävande.

Avgörande för länsstyrelsens beslut att upphäva beskedet om bygglov var följande: ”Den aktuella åtgärden avviker från detaljplanen vad gäller avstånd mellan byggnader. Som framgår ovan anger detaljplanen att avståndet mellan byggnader ska vara 12 meter men att nämnden i vissa fall får medge mindre avstånd, dock inte under 9 meter. I förevarande fall framgår av handlingarna i ärendet att avståndet mellan de tre byggnaderna B, C och D med tillhörande carport kommer att vara mellan 1,5 och 2,6 meter.Nämnden har bedömt detta som en liten avvikelse från planen. Länsstyrelsen delar inte denna bedömning utan menar att avvikelsen är alltför stor för att anses utgöra en mindre avvikelse i PBL:s mening.

Länsstyrelsen stannade vid detta och upphäver beslutet.  Det kan noteras att länsstyrelsen i sin bedömning tyckte att det räckte med detta konstaterande och avslutade meningen med ”… saknas anledning att bedöma övriga invändningar från klagandena.”

I sinom tid kan vi räkna med en ny ansökan om bygglov. En ny ansökan tar säkerligen hänsyn till länsstyrelsens invändning med avseende på avståndet mellan byggnaderna. Nästa fråga blir dock om en ny ansökan också lyckas röja undan ”övriga invändningar från klagandena”.

Byggnadsnämnden i vart fall tycks vilja ta sig i kragen. I protokollet finns under punkten Information från plan- och bygglovschefen följande: ”En medarbetare från kommunkansliet med inriktning på plan- och bygglagen kommer att delta i plan- och bygglovsenhetens verksamhetsmöten för att ytterligare säkra rättssäkerhet inom detaljplaner och bygglov.”