Bert Karlsson

”Stora brister kring Ursands camping”

Rubriksättning är en konst! En rubrik ska väcka intresse,peka på kärnan i artikeln och helst vara tydlig. Missförstånd ska inte behöva uppstå. Det är inte bra om läsarna känner sig lurade.

Smaka på rubriken: ”Stora brister kring Ursands camping”. Inte ”på” eller ”vid” Ursands camping, nej ”kring” är ordet som är helt rätt, ordet som pekar på vad artikeln vill berätta. En bra rubrik!

Vänsterpartiet har länge hävdat att inte allt hanterades på rätt sätt. Det brukar bli så när Bert Karlsson är inblandad. Han har en sällsynt begåvning att få andra att trassla in sig i riktig oreda. Han lyckas särskilt bra i sitt umgänge med kommunala politiker och förvaltningar.

Vänsterpartiet har hävdat … Och sedan då? Det kan illustreras med några rader från bloggen som Vänsterpartiets Lutz Rininsland skrev den 11 mars 2013: ”Vid kommunfullmäktige i slutet på februari behandlades Vänsterpartiets motion om ”Ordning och reda på Ursand”. Jag vågade mig på en djärv gissning att Bert Karlsson snart drar sig från kommunen. Inte ett ord nämndes om motionens behandling i den lokala tidningen TTELA, inte dagen efter, inte dagarna efter, inte någon gång hittills.” Fortfarande inte, nu när vi har bläddrat fram till november i våra almanackor.

Fast idag kom TTELA med artikeln ”Stora brister kring Ursands camping”. Artikeln hänvisar till en skrivelse på två sidor som kommunens revisorer lämnade till Vänersborgs kommun igår. Rubriken är kort och gott: ”Ursands camping”. En passande underrubrik kunde ha varit: ”Ord och inga visor”.

Men det finns en mycket intressant vinkling i att komma med en skrivelse. Det vanliga är nämligen att revisorerna lämnar rapporter. Och dessa rapporter slutar med formuleringar som: ”Rapporten med bilagor lämnas för kännedom i enlighet med de av kommunfullmäktige antagna rutinerna för rapportering. Vi önskar svar från  …. senast ….” Det är exakt så det står i slutet av en rapport som också lämnades från revisorerna igår. Rapporten ”Granskning av kvalitets- och resursutveckling inom äldreomsorgens särskilda boenden” är full av lovord för kommunens insatser – ändå förväntas ett svar från socialnämnden senast 31 januari 2014. Med andra ord: Rapporten hanteras av den granskade förvaltningen som utfärdar ett tjänsteyttrande som behandlas av den politiska nämnden.

När det gäller ”Ursands camping” finns inga lovord alls. Den tydligaste meningen i skrivelsen är kanske följande: ”Vi kan inte påvisa att kommunen utifrån ovanstående brister  i tidigare handläggning lidit en ekonomisk skada, men vi anser att denna risk alltjämt föreligger.” Den skrivelsen finns nu diarieförd hos kommunstyrelsen och hos barn- och ungdomsnämnden. Någon reaktion eller något svar efterfrågas inte. Är inte detta anmärkningsvärt? Lovord och beröm – ”ge oss svar senast …” å ena sidan. Kritik i häftigaste laget – men endast ”vill vi revisorer uppmärksamma er .. och uppmana till …”. å andra sidan.

En gång för länge, länge sedan entledigades barn- och ungdomsnämnden, hela nämnden vägrades ansvarsfrihet. Då gällde det Arena Vänersborg. Även Stefan Kärvling drabbades, det hjälpte inte att han kunde visa att han inte medverkat utan hela tiden protesterat mot felaktiga beslut. Är det dags igen?

Den som vill veta kan göra följande: Öppna Stefan Kärvlings blogg, sök inlägg med sökordet [kategori] ”Ursand” – vid ett antal tillfällen under 2012 och 2013 skrev Stefan. De viktigaste inläggen är följande:

Bert och Ursand 1: Fort går det men blir det rätt? 30 maj 2012

Bert och Ursand 2: Några funderingar 28 juni 2012