Resurser och kompetens för att stötta elever med NPF

I slutet av veckan besvarar skolminister Lotta Edholm en interpellation från Vänsterpartiets ledamot Nadja Awad. Under rubriken ”Resurser och kompetens för att stötta elever med NPF” inleder Nadja Awad med att hänvisa till skollagen: ”Skolan ska enligt skollagen ge alla elever den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål. En strävan ska vara att uppväga skillnader i elevernas förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen. De elever som till följd av en funktionsnedsättning har svårt att uppfylla de bedömnings- eller betygskriterier som gäller ska också ges stöd för att så långt som möjligt motverka funktionsnedsättningens konsekvenser.”

Skolverkets rapport ”Grundskolors arbete för en tillgänglig lärmiljö för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar” är bakgrunden till interpellationen. På Skolverkets hemsida beskrivs rapporten kortfattat. Det är tre frågor som ställs i interpellationen och som skolministern kommer att svara på:

  1. Avser statsrådet och regeringen att vidta några åtgärder för att säkerställa att skolorna får de resurser de behöver för att elever med NPF ska kunna få det stöd de har rätt till? 
  2. Avser statsrådet och regeringen att vidta några åtgärder för att säkerställa att kommunerna får de resurser de behöver för att skolorna ska kunna ge elever med NPF det stöd de har rätt till?
  3. Vilka andra åtgärder avser statsrådet att vidta för att säkerställa att elever med NPF får det stöd de behöver?

Dela den här sidan:

Kopiera länk