Anhöriginvandring

Återkommande vecka efter vecka

För två månader sedan, 17 maj, skrev vi:

”I snitt en gång per vecka inbjuder migrationsminister Maria Malmer Stenergard, M, till en pressträff. Aldrig ensam, alltid i sällskap med någon företrädare för SD.

Vecka för vecka ökar nu tempot. Regeringspartierna M, KD och L levererar vad SD skrev in i Tidöavtalet. Rubriken på sida 29 är: ”Direktiv samarbetsprojekt Migration och integration.”

Igår hade Maria Malmer Stenergard sällskap med Mattias Bäckström Johansson, partisekreterare SD. Tidigt på morgonen berättade båda  på en pressträff vad regeringen senare under dagen skulle besluta, nämligen att skicka iväg en lagrådsremiss med rubriken ”Vissa skärpta villkor för
anhöriginvandring och begränsade möjligheter till uppehållstillstånd av humanitära skäl.

Pressträffen kan ses i efterhand, Powerpoint-bilderna är en kort sammanfattning av hela lagrådsremissen.

Regeringen beslutade… Regeringen… Vad säger egentligen Liberalerna? Har de samma eller har de en egen, avvikande inställning? Vid regeringens sammanträde senare på dagen var Lotta Edholm på plats.

Kristdemokraterna? Applåderar skärpta villkor för anhöriginvandring? Begränsade möjligheter till uppehållstillstånd av humanitära skäl? Andreas Carlson företrädde KD på regeringens sammanträde som beslutade om lagrådsremissen.

Fyra journalister hade hörsammat inbjudan till pressträffen, eller var de fem? Ebba Blume och Anja Haglund från TT var där. Varför man efteråt i GP, DN och otaliga andra tidningar kan läsa ett ”sakligt och kortfattat referat” av pressträffen.

Men ingen skugga ska falla över TT-journalisterna.  Båda var väl pålästa, hade tagit del av alla skarpa invändningar som hade framförts till regeringen tidigare. Det kan man se och höra i slutet på inspelningen av den ganska korta pressträffen.

Det framkommer också i tidningen Aftonbladet som dock valde en tveksam rubrik: Stenergard svettas för att få SD:s vilja igenom. Fanny Jönsson skriver i Aftonbladet: ”I går kallade Maria Malmer Stenergard (M), migrationsminister, till presskonferens. Igen. Tänk att det fortfarande finns saker för regeringen att reglera när det kommer till invandring. I vanlig ordning ackompanjerades hon av regeringens husse: Sverigedemokraterna, i form av partisekreteraren Mattias Bäckström Johansson.

Stenergard och Bäckström babblade på om att regeringen nu fortsätter det politiska paradigsmskiftet, alltså att strama åt invandringen på alla möjliga sätt.”

Och i avslutningen noterar Aftonbladet: ”När TT:s reporter, Ebba Blume, frågade migrationsministern hur hon ser på kritiken mot förslagen svarade Stenergard att hon och regeringen helt enkelt inte håller med om kritiken. Så kan man också hantera feedback.

Ute på Restad finns många flyktingar, några lyckliga över att familjen lyckades komma hit tillsammans. Många andra som kom ensamma, som vill bygga en framtid i Sverige, som vill återförenas med sina anhöriga, med sina barn.

Inne i Vänersborg ligger kommunhuset, på plats i fullmäktige finns 10 ledamöter från SD, och från ”regeringens partier” 9 från M, 3 från KD och 2 från L. Delar ni migrationsministerns åsikter?  Eller har ni anmält avvikande uppfattning och bidragit till någon liten svettdroppe?