Avgående och tillträdande – ovanligt och lovande

Budgetprocessen i Vänersborg avlöper år efter år på sedvanligt sätt. Imorgon tisdag samlas budgetberedningen, en beredning där ledamöter från kommunstyrelsens arbetsutskott (S, C, SD och 2xM) får följe av gruppledarna för V, KD, L, MP och MBP. Information lämnas om budgetförutsättningar för 2026, prognoser presenteras över hur utvecklingen förväntas ske under 2025 och framåt. Torsdag och fredag tillkommer sedan presidierna från kommunens samtliga nämnder. Man informerar varandra om utfallet för 2024, om året slutade med underskott eller överskott, även varför det blev avvikelser gentemot budgetbeslutet från juni 2023. Det berättas säkerligen också om viktiga beslut som regeringen och riksdagen ansvarar för och som påverkar planeringsförutsättningarna för verksamheten.

Kommunens ekonomiska utveckling bevakas på övergripande plan av SKR:s ekonomer. Sveriges kommuner och regioner, SKR, är samtalspartner med regeringen. SKR företräder 290 kommuner och 21 regioner. En uppgift som tycks övermäktig. Kommunernas storlek och förutsättningar skiljer sig från varandra, det samma gäller regionerna. Att det överhuvudtaget behöver hänvisas till dessa skillnader förvånar. Men just detta blev utgångspunkten för en gemensam replik på en debattartikel skriven av Svenskt Näringslivs chefsekonom. Här är det Annika Wallenskog och Emelie Värja, avgående och tillträdande chefsekonom för SKR. Det tillhör inte vanligheten att ”avgående och tillträdande” chefspersoner skriver tillsammans. men visst lovar det gott, Annika Wallenskogs regelbundna nyhetsbrev har många gånger varit nyckeln till att bättre förstå hur olika beslut på annat håll haft inverkan på kommunens ekonomiska villkor. Här en kort text från debattinlägget i SvD: ”Vi som har tät kontakt med kommunledningar i hela landet vet att det ekonomiska läget och effektiviseringar ligger högt på alla kommuners agendor. Det finns dock en väsentlig skillnad mellan att mäta effektivitet i välfärden och effektivitet i näringslivet. Välfärd handlar alltid om människor. Vi är helt eniga med Svenskt Näringsliv om att varje skattekrona ska användas så effektivt som möjligt. Vi är också eniga om att näringslivet och välfärden är tätt sammankopplade och att en god välfärd är en grundförutsättning för tillväxt. Mellan 15-20 procent av välfärden utförs också av privata anordnare.  Vi menar dock att den här typen av jämförelser – där man tar den mest ”effektiva” kommunen och jämför alla andra med det måttet – tenderar att bli väldigt förenklade och inte avspeglar verkligheten i våra 290 kommuner. I topp på Svenskt Näringslivs lista hittar vi Täby, Danderyd och Vaxholm. Mot slutet återfinns Storuman, Vilhelmina och Överkalix. Täby i Stockholms län har cirka 77 000 invånare på 71 kvadratkilometer (ungefär 1 200 invånare per kvadratkilometer landareal), medan Storuman i Västerbottens län har cirka 6 000 invånare på 7 500 kvadrat­kilometer (ungefär 0,8 invånare per kvadratkilometer landareal). Enligt vår bedömning tar inte Svenskt Näringslivs beräkningar full hänsyn till olikheter i de strukturella förutsättningarna.”

Dela den här sidan:

Kopiera länk