Övergripande skolfrågor

När riksdagen idag debatterar och beslutar kring frågorna i utbildningsutskottets betänkande 2023/24:UbU9 ”Övergripande skolfrågor”, så behöver ingen förvänta sig någon större förskjutning av de olika partiernas låsta positioner.

Men visst rör det sig lite. Socialdemokraterna har på flera punkter justerat sitt sätt att formulera sig, resultatet blev flera reservationer tillsammans med V och MP, i något fall även med C som fjärde parti.

M, L och KD utgör ”utskottet” – SD spelar ut sin dubbla roll. Gäller det att utskottet riskerar att förlora någon omröstning mot oppositionen, då är alltid SD med regeringen. På några frågor går SD helt sin egen väg, längre ner en länk till en sådan reservation.

Utskottets betänkande behandlar 135 yrkanden i motioner från den allmänna motionstiden. I betänkandet finns 51 reservationer. Här texten från betänkandets inledande sammanfattning: ”Utskottet föreslår att riksdagen avslår samtliga motionsyrkanden om övergripande skolfrågor, bl.a. med hänvisning till gällande bestämmelser, pågående utredningar och aviserade och vidtagna åtgärder. Motionerna tar upp frågor om bl.a. åtgärder för att höja kunskapsresultaten, ansvars- och resursfördelningen i skolväsendet, skolvalet, fristående skolor, tillsyn, it i skolan och särskilda undervisningsformer.”

Hur ska man uppfatta detta?

Insikt att skolan skulle behövt ett erkännande att resursbristen omintetgör goda pedagogiska krafters ansträngningar? Förståelse för att ojämlikheten i svenska skolor är oförsvarbar? Att inte på allvar tackla problem som friskolesystemet har fört med sig? Att Johan Pehrson och Lotta Edholm får fortsätta sprida dubbla budskap: ”vi vill” men ”vi gör inget”, i vart fall ”inte nu, sedan (kanske)”.

Flera rubriker borde locka till att bläddra i betänkandet:

• Jämlik och likvärdig skola
  • Kunskapsutveckling och kunskapsmål
  • Skolor med socioekonomiskt svåra förutsättningar
  • Resursfördelningen
  • Etablering av fristående skolor
  • Ekonomiska förutsättningar för fristående skolor
  • Förbud mot vinstuttag
  • Offentlighetsprincipen i fristående skolor

Ja, och så var det en speciell reservation – #13 på sida 73.

P.S. Snart är det 1 Maj – öppna länken och se hur du kan fira i Vänersborg.