Budgetprocessen går vidare

Olika nämnder, olika svar

Kommunstyrelsen ramanvisningar från slutet av februari har nu behandlats i alla nämnder. Det var kommunstyrelsens ordförande, som efter budgetberedningens arbete i början av året, hade författat texten. I all enkelhet: Nämnderna ska visa att man avser att klara sin verksamhet 2025 med i stort sett samma belopp som budgeten för 2024 erbjöd.

Innan nämnderna fattade sina beslut under första halvan av april, så hade förvaltningarna suttit i många chefsmöten för att hantera uppgiften. Nästan alla förvaltningar insåg att ramen var för snål och skulle inte täcka kostnaden för bibehållen nivå på verksamheten. Därför fick nämnderna en förteckning över ett antal förändringar som skulle behöva göras. Ett annat uttryck för förändring är på ren svenska försämring eller sänkt ambitionsnivå.

I Barn- och utbildningsnämnden yrkade Vänsterpartiets Stefan Kärvling på att nämnden i sitt svar till kommunledningen skulle begära utökade resurser. Han fick inte gehör, kommunledningens partier S, C, och KD var emot. Stefan Kärvling reserverade sig till förmån för det egna yrkandet, reservationens text framgår av protokollet. De andra partierna M, L och SD deltog inte i beslutet. [Läs mera här eller ta del av nämndens protokoll.]

I Socialnämnden hade Vänsterpartiets Ida Hildingsson ett annat yrkande. Men förvaltningens förslag fick stöd av kommunledningens partier S, C, KD och MP. Ida Hildingsson reserverade sig, texten finns i protokollet. De andra partierna M, L, MBP och SD deltog inte i beslutet. [Läs mera här eller ta del av nämndens protokoll.]

I Kultur- och fritidsnämnden är det Gunilla Cederbom som berättade varför Vänsterpartiet ville se att nämnden tog ställning för att gå längre än det yttrande som förvaltningen hade skrivit. Förvaltningen var tydlig med att säga ”det går inte”, men okey, får vi inte tillskott så stryker vi … Och så nämndes fyra, fem punkter där förutsättningen för nämndens verksamhet skulle avsevärt försämras. Kultur- och fritidsnämnden accepterade Vänsterpartiets och Gunilla Cederboms förslag, S, C och V röstade för hennes förslag, M och SD deltog inte i beslutet. [Ta del av hela protokollet.]

24 och 25 april har budgetberedningen två väl fyllda dagar för att hantera inkomna besked från alla nämnder.

P.S. Snart är det 1 Maj – öppna länken och se hur du kan fira i Vänersborg.