Texten är en sak – hur reagerar nämndernas politiker?

28 februari 2024 fattade kommunstyrelsen beslutet:  Kommunstyrelsen beslutar att ställa sig bakom  upprättat förslag till Anvisningar och ramar för arbetet med Mål- och resursplanen 2025-27″ .  [Bakom beslutet finns sju ledamöter från S, C, KD och MP.  Åtta ledamöter från M, L, SD och V deltog inte i beslutet.]

Kommunstyrelsens ordförande, Benny Augustsson, S, beskrev i utskickade handlingar bakgrunden till förslaget:

”Kommunstyrelseförvaltningen har, enligt uppdrag, upprättat Anvisningar och ramar för arbetet med Mål- och resursplan 2025–2027. Kommunstyrelsen föreslås ställa sig bakom upprättat förslag.

Åren 2022 – 2023 har präglats av en hög inflation som tillsammans med kraftigt ökade pensionskostnader och ökade räntekostnader försämrat kommunens ekonomiska utrymme. Från och med 2024 prognostiseras inflationstakten bli lägre och det ekonomiska utgångsläget förbättras något inför 2025. Den fortsatt höga beslutade investeringstakten med ökade kostnader för avskrivningar och ränta gör dock att kommunens ekonomi är fortsatt pressad.

Utifrån nämndernas redovisningar inför arbetet med Mål- och resursplan 2025–2027 kan det konstateras att vi står inför stora utmaningar inom många områden. Finansiering av beslutade investeringar, behov av tidiga insatser till barn och unga, en åldrande befolkning, nya och förändrade statliga uppdrag samt krav på olika åtgärder för att hantera ett försämrat säkerhetsläge är exempel på viktiga frågor som behöver hanteras inom kommunens olika verksamheter.

Mot bakgrund av dessa stora utmaningar inom verksamheten och det begränsade ekonomiska utrymmet så behöver samtliga nämnders arbete med budget 2025 fokusera på att hitta besparingar och effektiviseringar och där det är möjligt även ompröva ambitionsnivåer i befintlig verksamhet. Arbetet behöver präglas av god dialog mellan förvaltningar och mellan nämnder.”

Kommande måndag och tisdag sammanträder barn- och utbildningsnämnden, kultur- och fritidsnämnden och socialnämnden. Förvaltningarna har nagelfarit ovanstående anvisningar och lagt fram förslag till nämndernas politiker.

Efter tisdag vet  vi hur anvisningarna har uppfattats och hanterats i alla kommunens nämnder, vilka texter från sina förvaltningar nämndernas politiker hade att ta ställning till och hur beskeden ”uppåt” till budgetberedningen och kommunledningen har formulerats.

Inga invändningar mot att överläggningar sker i slutna rum, men budgetprocessen är av så stor betydelse för var och en i kommunen att det känns angeläget att ha inblick i offentliga handlingar av betydelse.