Inte blir det några rubriker här inte

Gediget parlamentariskt arbete tar sin tid. Fjärran från alla rubriker arbetar förtroendevalda med att analysera de styrandes förslag, det må vara propositioner och andra tunga skrivelser i riksdagen, beslutsförslag i regionen eller i kommunen. Egna yrkanden måste skrivas, som skall ta ställning till framlagda förslag, skall motivera bifall eller avslag, och helst – skall även formulera egna tankar och föra fram bättre politiska förslag än det som kommer från regeringen till riksdagen, av regionledningen i regionen eller av kommunstyrelsen i kommunen.

Första dagen efter ett längre uppehåll kring påsk lade ledamöter från Vänsterpartiet i riksdagen fram fyra motionstexter om vitt skilda frågor. Dessa fyra motioner kan visa hur krävande och tidsödande det blir när frågorna är komplexa och inte bara kan besvaras med ja eller nej.

Samtliga motioner landar i yrkanden om avslag på förslag från regeringen. Det beskrivs tydligt hur förslaget uppfattas, hur bedömningen är att förslaget kan göra det som sägs det ska göra, gränsdragningar begrundas, invändningar motiveras, alternativa tankar tas med i texten.

Förmodligen kommer inte någon av dessa fyra motioner från Vänsterpartiet att omnämnas i mediernas bevakning av regeringens och riksdagens arbete. I vart fall inte med någon iögonfallande rubrik.

För oss förtroendevalda fritidspolitiker är det värdefullt att veta att våra heltidspolitiker i riksdagen gör ett gott arbete. Vi tar gärna del av deras motioner, inte sällan finns ju ett samband mellan nationellt, regionalt och lokalt. Och då känns det bra att kunna förkovra sig i de underlag som Vänsterpartiets företrädare på Helgeandsholmen dagligen jobbar med.

Motion till riksdagen 2023/24:2847 av Tony Haddou m.fl. (V)
med anledning av prop. 2023/24:107 Ändringar i medborgarskapslagen. I inledningen av motionens nio sidor sägs: ”Propositionen innehåller förslag på två områden: dels ändrade regler för förvärv av svenskt medborgarskap genom anmälan, dels ändringar i reglerna om befrielse från svenskt medborgarskap. Vänsterpartiet är kritiskt till regeringens förslag vad gäller skärpta krav för förvärv av svenskt medborgarskap genom anmälan, men välkomnar regeringens förslag vad gäller ändringar i reglerna om befrielse från svenskt medborgarskap.
Regeringens förslag vad gäller ändrade regler för förvärv av svenskt medborgarskap genom anmälan är ett led i Tidöpartiernas s.k. paradigmskifte på migrationsområdet.
Förslagen syftar till att försvåra och förhindra för människor som kommit till vårt land att tilldelas svenskt medborgarskap. Vidare är flera av förslagen tveksamma ur ett rättssäkerhetsperspektiv. Det kan Vänsterpartiet inte acceptera.”

Motion till riksdagen 2023/24:2846 av Ilona Szatmári Waldau m.fl. (V) med anledning av prop. 2023/24:86
Tillfälligt höjt tak för rotavdraget”. ”Vänsterpartiet anser att rotavdraget i vissa lägen kan vara motiverat som en
konjunkturåtgärd. I nuvarande läge med en kraschad byggmarknad anser vi att rotavdraget är motiverat. Däremot vänder vi oss emot att taket för rotavdraget höjs till
75 000 kronor och att det gemensamma taket för rot- och rutavdragen slopas. Då skattereduktionen för ROT ligger på 30 procent innebär den föreslagna höjningen att avdrag får göras på kostnader upp till 250 000 kronor. I figuren nedan visas fördelningen av de som erhållit rot-avdrag över 45 000 kronor. Som framgår av figuren är utnyttjandet av rotavdraget över 45 000 kronor mycket skevt fördelat. Den översta inkomstdecilen står för närmare hälften av detta uttag. ”

Motion till riksdagen 2023/24:2845 av Birger Lahti m.fl. (V)
med anledning av prop. 2023/24:105 ”Energipolitikens långsiktiga inriktning” ”Utöver det ligger fokus fel vad gäller produktion av fossilfri energi. Regeringen satsar, som väntat, sina kort på snabbt utbyggd kärnkraft, detta utan att ha ett
resonemang eller analys av hur dyr kärnkraftselen kommer att bli. Sol- och vindkraft lämnas utan tillfredsställande svar på hur man ska bygga ut dessa förnybara kraftkällor snabbt i närtid. Regeringen skriver att ”fler åtgärder bör vidtas för
att förbättra förutsättningarna för en effektiv utbyggnad av vindkraft”. Det är för vagt och lämnar öppet för tolkningar.
Vi noterar också att regeringen inte kommer med åtgärder eller lösningar på det kommunala vetot kopplat till vindkraften eller Försvarsmaktens höga andel avslag på
densamma. Vänsterpartiet ser ingen anledning att slopa de elområden, så som det föreslås i propositionen, tvärtom behöver den geografiska produktionen av el korrelera med
priset”

Motion till riksdagen 2023/24:2844 av Gudrun Nordborg m.fl. (V) med anledning av prop. 2023/24:108 ”Bättre möjligheter att verkställa frihetsberövanden”

”Varje samhälle måste ha möjlighet att använda tvångsmedel för att kunna utreda och beivra brott. Sådana tvångsmedel innebär definitionsmässigt en inskränkning i
grundläggande fri- och rättigheter, rättigheter som i sin tur är grundläggande för demokratin i vårt samhälle.”

”Vi anser att det är rimligt att använda hemliga tvångsmedel för att hitta en eftersökt person som gömmer sig i syfte att undvika utredning, lagföring och verkställighet av straff. I synnerhet om det handlar om en eftersökt som begått allvarlig brottslighet som vålds- och/eller sexualbrott. Vi står därför bakom regeringens förslag i den delen. ”