Fyrstads flygplats

En gång till – flygplatsen kostar mycket

Innan  kommunstyrelsens möte berättade vi om ärendet 10, där Vänersborgs kommun lämnar ett förlusttäckningsbidrag till Fyrstads Flygplats i Trollhättan inför 2024 med 1375 tkr.

Vänsterpartiet och Miljöpartiet deltog inte i beslutet.

Vänsterpartiet lämnade en anteckning till protokollet:

Budget/driftsstöd för Fyrstads Flygplats AB  år 2024

Vänsterpartiet ställer sig inte bakom förslaget att bevilja ett förlusttäckningsbidrag under år 2024. Vi förstår emellertid att ett avslagsyrkande under löpande avtalsperiod inte är möjligt att föra fram.

Vi vill därför motivera vårt ställningstagande i form av en anteckning till protokollet.

Under 2022 och 2023 kom den lokala flygplatsen med i statens katalog av landets beredskapsflyplatser i den sista omgången. Utan ett sådant besked från utredningen och ett beslut från staten skulle det inte längre funnits förutsättningar för fortsatt drift av den lokala flygplatsen.

Av underlaget inför dagens beslut framkommer bolagets avsikt att utveckla verksamheten med nya destinationer. Det betonas också att vår flygplats har en ledande position i arbetet med att ta fram miljöanpassat bränsle. I handlingarna läser vi att den lokala flygplatsen redovisar siffror för godstransport och antal flygresenärer som inte är i närheten av det som anges som tak för tillåtet stöd enligt EU-förordningen.

Med tanke på närbelägna stora flygplatser delar vi inte uppfattningen att nya destinationer är ett primärt intresse för vår kommun. Nya flygbränslen kommer att utvecklas även om Fyrstads flygplats inte längre delta i detta arbete. Godstransporter kan ordnas utan flyg, resandet från och till Stockholm mår bäst av förbättringar av den spårbundna trafiken.

Enligt avtalet mellan våra kommuner löper avtalsperioden 2024-2026 ut 2026-12-31. Vänsterpartiet avser att under perioden 2024 och del av 2025 ta del av Fyrstads Flygplats verksamhet.

Vi utesluter inte att vi under 2025 kommer att yrka i en motion att Vänersborgs kommun innan 2025-12-31 besluter sig för att säga upp avtalet.

Vänersborg, 2023-12-20          Stefan Kärvling, Vänsterpartiet