Flygplatsen

Nu lyfter vi, nu bär det av!

När kommunstyrelsen nästa vecka möts för några viktiga beslut innan årsskiftet, så är rubriken på ärende 10: ”Budget/driftsstöd för Fyrstads Flygplats AB år 2024″

Beslutsförslaget lyder: ”Kommunstyrelsen beslutar att bevilja 1 375 tkr till Fyrstad Flygplats AB för täckning av förluster under 2024. Finansiering kan ske med 1 175 tkr inom ramen för kommunstyrelsens ordinarie budget 2024 och genom att 200 tkr överförs från kommunstyrelsens anslag för oförutsedda utgifter för 2024.”

Längre ner i underlaget står: ”Verksamheten vid Fyrstads Flygplats AB uppvisar kontinuerliga driftunderskott och skulle utan det kommunala stödet tvingas lägga ner verksamheten. Stödet bedöms därmed ha stimulanseffekt.

Oförutsedda?

Driftsstödet/verksamhetsbidraget (tkr) frän Vänersborg

2014 840     2015 800     2016 840     2017 946

2018 924     2019 924     2020 924     2021 945 +210

2022 945     2023 1155   2024 1375

Och så detta helt korrekta uttalande: utan det kommunala stödet tvingas lägga ner verksamheten”

Ledamöter i kommunstyrelsen  läser handlingarna med mycket omsorg. Det görs alltid, somliga gånger slutar det med ett beslut om bifall till att täcka ett redovisat behov. Andra gånger blir det avslag, pengarna räcker inte till allt och alla. Oberoende om det gäller föreningsverksamhet, stöd till verksamheter som kan gälla utbildning, kultur eller social verksamhet.

Hela underlaget i ärendet 10 finns här.

Femton ledamöter från nio partier beslutar. Hur det blev med ärende 10 får vi höra senare, alltid spännande att läsa och begrunda protokollet.