Idag gäller flera beslut pengar

På förmiddagen debatterar riksdagen finansutskottets betänkande 2023/24:FiU1 ”Statens budget 2024 – Rambeslutet”. Debatten beräknas ta gott och väl tre timmar. När beslutet tas på sena eftermiddag vet vi vad som gäller.  Inga överraskningar väntas, SD-regeringen kommer att berätta om sina satsningar på välfärden, samtliga fyra oppositionspartier håller fast vid ett annat sätt att beskriva statens anslag till kommuner och regioner. Det är mindre anslag än det som skulle behövas för att kommuner och regioner kan behålla nuvarande kvalitet i verksamheten. Inom skolan, i kulturen, i sjukvården och äldreomsorgen måste personal avskedas, istället för behövlig utveckling väntar avveckling.

Någon timme senare under dagen har kommunstyrelsen i Vänersborg kommit fram till punkt 25 på ärendelistan: ”Budgetåtgärder för bevarande av välfärden – Förslag
till tilläggsbudget 2024”.

Kommunledningens förslag till beslut lyder:

Kommunfullmäktige beslutar att utöka nämndernas budgetramar 2024 med totalt 29,5 mnkr (som fördelas enligt följande – se texten på länken till ärendet)

Ett bra förslag, det fanns redan i juni en antydan om detta.  Men det kommer att bli debatt om förslaget, troligen inte så mycket i kommunstyrelsen idag utan först 13 december i  kommunfullmäktige. Det är en bra gissning att det finns partier som yrkar på avslag. Och det kommer att finnas ett förslag om att utöka tillägget: ”Vänsterpartiet anser att det är nödvändigt att tilldela barn- och utbildningsnämnden ytterligare 7,9 mnkr för att behålla behöriga lärare.”

Mycket mer finns att säga om kommunens ekonomiska situation – debatten kommer att föras långt utanför  styrelsens och fullmäktiges möteslokaler. En bakgrundsbeskrivning finns att läsa i ett debattinlägg i Dagens Samhälle idag: ”Ny våg av nedskärningar hotar välfärden”.