Migration och integration

Migration och integration – frågor som berör oss?

Tidöavtalets nitton sidor om migration och integration visade dels avsikten att i grunden förändra allt, dels i vilken takt olika steg skulle tas. Att hoppa över utredningar och den sedvanliga  riksdagsbehandlingen med proposition, motion, utskottens överläggningar och debatt och omröstning i kammaren är inte möjligt. Även om det finns tydliga markeringar att tempot anses vara alldeles för lågt.

Det framkom i Jimmie Åkessons ”Tal till nationen”, det förstår man när man lyssnar på migrationsminister Maria Malmer Stenergard. Då hjälper det föga när Migrationsverket i gårdagens rapport meddelade att man i sin senaste prognos skriver ner antalet förväntade asylansökningar ännu en gång. Medan de flesta länder i Europa berättar om snabbt stigande antal flyktingar, är det tvärtom här. ”Kom inte hit, Sverige är full!” har hörsammats.

Den 12 oktober berättade vi kortfattat om allt som var på gång ”Den andre pekar med hela handen”. Den som önskar behålla överblicken för att förstå vart Sverige är på väg kan med fördel lyssna på ett seminarium ”Tre punkter om migration i Tidöavtalet – perspektiv från forskningen” i eftermiddag (kan även göras i efterhand):

Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi (ESO)Expertgruppen för biståndsanalys (EBA), och Delegationen för migrationsstudier (Delmi) arrangerar ett seminarium om tre punkter i Tidöavtalet:

1. Återkalla uppehållstillstånd i fler fall
  2. Införa krav på egenförsörjning som huvudregel för att komma i fråga för medborgarskap
  3. Villkora bistånd med att mottagarlandet tar ansvar för sina egna medborgare och återtar dem när så behövs.

I riksdagen behandlas under tiden alla tillkommande förslag från regeringen. SD anger tonen, det är alla överens om. Texten författas av Maria Malmer Stenergards kansli. Även KD och L tillhör regeringen, inte ett ord om att man inte stödjer förslagen i propositionen.

Hur ser det ut hos oppositionen? Närmast på tur står Proposition 2023/24:18 ”Vissa skärpta villkor för anhöriginvandring och begränsade möjligheter till uppehållstillstånd av humanitära skäl”. Socialförsäkringsutskottets behandling är klar på torsdag, utskottets betänkande publiceras 3 november och debatt och beslut i kammaren följer 8 november.

Vad behandlar utskottet? Propositionen och tillkommande följdmotioner. Alltså  SD-tankar i en text som undertecknas av M, KD och L. I motionerna avstyrker V och MP helt regeringens förslag, C föreslår avslag på delar av lagförslaget. Återstår att se och  höra hur S tänker göra. Ingen motion från S, då kan det väl knappast bli en reservation i betänkandet. Några kritiska synpunkter under debatten 8 november? Är det allt?

Vänsterpartiets motion upprepar samma mening fyra gånger som avslutning i sin text: ”Vi kan således inte ställa oss bakom regeringens förslag.

Det gäller dessa fyra förslag till ändringar i gällande lagtext:

• Ändrat krav för att vara anknytningsperson med tidsbegränsat uppehållstillstånd
  • Höjd åldersgräns för att vägra uppehållstillstånd på grund av anknytning
  • Begränsade möjligheter till undantag från försörjningskravet vid anhöriginvandring för vissa skyddsbehövande
  • Begränsade möjligheter att bevilja uppehållstillstånd av
    humanitära skäl

Vänersborg har med Restad Gård landets största mottagningsenhet för asylsökande. I Vänersborgs kommunfullmäktige finns företrädare för samtliga åtta partier som i riksdagen avgör vilka lagförändringar som skall påverka flyktingar och skyddssökande som vistas i vår kommun. Får man lov att ställa frågorna: Hur mycket vet ni vad som sker på Helgeandsholmen, hur mycket bryr ni er?