Inte nog att bara läsa utskickade handlingar

De flesta partierna tillhandahåller information dels för allmänheten och dels för de egna medlemmarna. Så också Vänsterpartiet. Utan att göra någon större jämförelse kan det ändå sägas att Vänsterpartiet låter ”vem som helst” ta del av det mesta som erbjuds till stöd för partimedlemmar och aktiva förtroendevalda.

Våra förtroendevalda brottas i regel med omfångsrika utskick av kommunala handlingar inför varje sammanträde. Tiden mellan utskick och mötesdatum är knapp. Då kan det vara en stor hjälp att Vänsterpartiet är generöst med att tillhandahålla bakgrunds- och fördjupningsmaterial.

På den centrala hemsidan är det i första hand fliken ”Vår politik” och därefter fliken ”Politik A – Ö” som är värdefull. Men här ett tips som alla borde känna till:  ”Engagera dig” och ”Nyfiken” leder bl a till ”Lyssna på en podd”.  Där finns i  sändningsarkivet en stor mängd äldre och nya poddar till aktuella frågeställningar.

Om det t ex på socialnämndens nästa möte förekommer något ärende som berör samarbetet med SAMHALL i vår kommun så finns mycket bakgrundsinformation att hämta med sökordet ”Samhall”.

Pröva med ett antal sökord som t ex ”förskola” eller ”klimat” eller ”inflation”. Lägg märke till att sorteringen kan ske efter ”Relevans” eller ”Publiceringsdatum”.

Lycka till – och om du känner dig hemma här – varför inte kolla en gång till på fliken ”Nyfiken”. Där finns fliken som mer än trettio vänersborgare har klickat  på under valrörelsen 2022 och även 2023 har det tillkommit ett tiotal till.