Blicka framåt

Kortare eller längre pauser lite överallt, även här på lokalföreningens hemsida.

En blick på kommunens anslagstavla med schemat över alla sammanträden bekräftar – under hela juli endast ett enda sammanträde,  socialutskottet möttes. Fem ledamöter beslutar kring underlag som har tagits fram av socialsekreterare i förvaltningen kring ett en rad individärenden. Nästan undantagslöst är det utskottet som beslutar, ytterst sällan behöver ett ärende lyftas till hela socialnämnden.  Och så en sak till: Från socialutskottet finns inget att berätta, regelverket ålägger ledamöterna att bevara strikt sekretess.

Under augusti sker en mjuk återgång till regelbundna möten i alla nämnder. Byggnadsnämnden är tidigt ute. Vi väntar på ett besked hur Vänersborg påverkas av krisen för nybyggnation av bostäder som rapporteras från många kommuner.

Även miljö- och hälsoskyddsnämnden har ett möte i augusti. Hur mycket ansvar för kommunens miljöarbete som tillkommer nämnden återstår att se. En rad föreskrivna insatser kommer alltid att finnas. Men hur mycket kommunledningen vill låta nämnden vara aktiv i frågor som avser utvecklingen av kommunens miljö- och klimatarbete utöver lagens krav, det återstår att se. Det har ju varit mycket nära ett beslut att ”lägga ner” nämnden och att överlåta

nära ett beslut att ”lägga ner” nämnden och att överlåta uppgifterna till en sammanslagen nämnd där fokus skulle legat på byggfrågor. Nu tycks det finnas en viss borgfred med två skilda nämnder som båda får biträde av en gemensam förvaltning, miljö- och byggnadsförvaltningen.

Socialnämnden har möte 31 augusti. Nämndens ledamöter kommer säkerligen vilja veta mer om allt som lokaltidningen under sommaren berättade om personalens flykt från hemtjänsten. Ledningen delade inte bilden som beskrevs. Önskvärt vore att fackliga företrädare från Kommunal skulle ändra sin inställning och finnas närvarande vid nämndens möten. Idag avstår man från en stående inbjudan med hänvisning till att man prioriterar annat.

Någon av Vänersborgs tre kommunalråd har under sommarpausen alltid funnits på plats i kommunhuset, det finns en beredskapsplan som bevakas strikt. Nu är det dags igen för de fem ledamöterna i kommunstyrelsens arbetsutskott att samla sig. Ärendelistan 14 augusti lär bli omfångsrik.

På kommunstyrelsen 30 augusti är femton ledamöter och ett större antal ersättare samlade till den första av höstens fem heldagar Bland representanter från kommunens nio partier växer insikten att det vore klokt att för 2024 och framöver överväga något fler frekventa sammanträden. Intrycket är att ett antal ärenden förtjänar ett bättre öde än att pressas in som en av 25, 30 eller fler punkter i ett pressat tidsschema under en lång heldag.

Fullmäktige tog vid midsommar ett budgetbeslut för 2024 där många röster hördes med samma budskap: Låt oss hoppas att det inte behöver blir så illa som vårt beslut säger att det ska bli. Om kommunstyrelsen i slutet av denna månad redan får signaler att regeringen kommer att föreslå riksdagen att bevilja större tillskott till kommuner och regioner, det återstår att se.