Ta tillbaka kontrollen över svensk järnväg

Under Vänsterpartiets dag i Almedalen presenterade Nooshi Dadgostar en lösning för hur samhället ska ta tillbaka kontrollen över järnvägen igen.

En gång i tiden kunde man lita på den svenska järnvägen. Tågen kom i tid, biljettpriserna var rimliga.

Så är det inte idag.

Det som en gång var ett välfungerande, sammanhållet järnvägssystem har havererat. De flesta har någon gång hamnat mitt i det svenska tågkaoset.

Vi har idag en situation där en mängd olika aktörer ansvarar för sin lilla avgränsade del av järnvägssystemet. I många fall drivs de dessutom av ett rent vinstintresse, istället för att se till tågtrafikens bästa. Ingen tar ansvar för helheten. Samhället saknar kontroll.

Under vår dag i Almedalen presenterade Nooshi Dadgostar en lösning för hur vi ska ta tillbaka kontrollen över järnvägen igen. Resenärer och industrin måste kunna lita på att järnvägen fungerar.

Vänsterpartiets förslag är att man samlar det som har splittrats upp och slagits sönder, i en gemensam statlig organisation, vi kallar den Järnväg Sverige.

Våra förslag:

• Ta tillbaka kontrollen över helheten. Tillskapa Järnväg Sverige, med ett helhetsansvar, i linje med den brittiska återregleringen av tågen. De ska äga och underhålla statens järnvägsinfrastruktur i egen regi samt sätta priser, ansvara för all bokning och ha fullt ansvar för tågplanering. Tågoperatörer kvarstår p.g.a. EU krav.
  • Järnväg Sverige ska sätta förutsägbara priser (avskaffa dynamisk prissättning) och sänka dem med 20 procent för att nå ambitionerna om ökad spårbunden trafik.
  • Sätt ett konkret mål för en ökning av spårbundna transporter.
  • Bygg ny räls och öka spårkapaciteten.

Det vi föreslår skulle underlätta vardagen för miljontals svenskar. För alla som reser i jobbet eller för att hälsa på släkten. Det skulle lösa ett av de stora strukturella problemen för industrin och innebära stärkt svensk konkurrenskraft. Allt det här är en central del av arbetet för att genomföra klimatomställningen i vårt land.

Läs mer om vårt förslag här och här kan du hitta presentationen som Nooshi Dadgostar presenterade på pressträffen (som du kan se på i efterhand här).