Riksdagsdebatt om SBB

Finansiell stabilitet – skattebetalarnas pengar – Sveriges säkerhet

Den särskilda debatten om ägandet av samhällsviktiga fastigheter gav några besked. Några …

Vänsterpartiets gruppledare Samuel Gonzales Westling inledde: ”Det Sverige som jag växte upp i var på
de flesta sätt ett tryggt, omtänksamt och tillförlitligt
land. De 30 år som gått sedan dess har präglats av nedskärningar i skolan och sjukvården och urholkning av
våra gemensamma trygghetssystem. Effekterna av
detta ser vi omkring oss varje dag. I dag ska vi prata
om en av de värsta avarterna av den här nyliberala utvecklingen.
Under senare år har många kommuner och regioner
sålt ut samhällsfastigheter för att finansiera löpande
verksamhet. Våra gemensamma fastigheter köptes upp
av oseriösa fastighetsspekulanter som SBB och hamnade utanför vår demokratiska kontroll. Att detta var
kortsiktiga och dåliga affärer har vi vetat länge, men i
dag debatterar vi något mer akut. Vad ska hända med
alla de här samhällskritiska fastigheterna när SBB
tvingas sälja?
Marknadsfundamentalismen har gjort vårt samhälle svagare. Det är hög tid att sluta leka affär med
sjukvårdsinrättningar, skolor och regementen. ”

Företrädare för samtliga åtta riksdagspartier fanns på talarlistan, huvudintresset riktade sig dock till finansmarknadsminister Niklas Wykman, M.

I sitt första anförande sade han bland annat: ”Huvudbedömningen är att detta kan lösas på ordinarie sätt, men det är också så att skulle det inte göra det finns det en regering som är beredd att agera för den finansiella stabiliteten, för skattebetalarnas pengar och för Sveriges säkerhet.”

Mot slutet av sitt andra anförande sade Niklas Wykman: ”Med det sagt är det självklart så att regeringen och
de samarbetspartier som den vilar på här i riksdagen är
beredda att agera för finansiell stabilitet, Sveriges säkerhet och skattebetalarnas pengar.”

Sedan inledde Niklas Wykman sitt första replikskifte med: ”Den här regeringen kommer alltid att agera för den finansiella stabiliteten, för skattebetalarnas pengar och för att värna viktiga intressen, till exempel Sveriges säkerhet.”

Något senare, i ett annat replikskifte, svarade Niklas Wykman på en direkt fråga av Samuel Gonzales Westling: ”När det däremot gäller att vi ska agera vid behov för skattebetalarnas pengar, för Sveriges säkerhet och för den finansiella stabiliteten är jag helt övertygad om att alla riksdagsledamöter, om ett sådant läge skulle uppstå, är beredda att komma till Stockholm och fatta de beslut som krävs.”

Andra ledamöter lyssnade uppmärksamt. När turen var kommen till Yusuf Aydin, KD, så anförde ledamoten bland annat: ”Samtidigt och med vetskap om våra historiska erfarenheter är det dock viktigt att regeringen följer utvecklingen noga och är redo att agera för att värna
svenska säkerhetsintressen, den finansiella stabiliteten
och skattebetalarnas pengar, vilket också statsrådet
Wykman klargjorde.

Debattreglerna är sådana att statsrådet har sista ordet i en debatt som något oppositionsparti har begärt. Niklas Wykman sade då: ”Den här regeringen är alltid beredd att agera för den finansiella stabiliteten, för skattebetalarna och för Sveriges säkerhet.”

Hela debatten kan ses i efterhand på riksdagens webb-TV, där finns även länken till snabbprotokollet.