Budget 2024

Kommunens ekonomi – minst sagt ovisshet

I Vänsterpartiets motion med anledning av regeringens vårbudget är punkt 8 ”Vänsterpartiets syn på regeringens ekonomiska politik”.

I avsnitt 8.5 ”Akuta behov i kommuner och regioner” skriver Vänsterpartiet:
”Kommunernas och regionernas ekonomi präglas av hög inflation, stigande räntor och kommer att påverkas av att den svenska ekonomin nu går in i en lågkonjunktur.
Regionerna beräknas göra stora underskott under 2023. I ekonomirapporten för december 2022 räknar SKR med att kommunerna kommer att göra sitt svagaste resultat
sedan 2004. Vad gäller regionerna har man inte sett så dåliga ekonomiska resultat under hela 2000-talet. Det är underskott som kommer att bestå. SKR räknar med att
regionernas underskott kommer att öka till nästintill det dubbla – från ett minusresultat på 11 miljarder till 19 miljarder kronor mellan 2023 och 2024.
Det är knappast kunskapsbrist som gör att regeringen inte agerar. Inför budgetpropositionen 2023 beskrev SKR i en hemställan till regeringen att kommuner och regioner totalt behöver ca 20 miljarder kronor för att bibehålla den reala nivån på statsbidragen 2023. Regeringens svar var att tillföra strax över hälften, 10–12miljarder kronor. I regeringens ekonomiska vårproposition saknas helt de nödvändiga åtgärder som krävs för att möta ens de mest akuta behoven i kommuner och regioner. Att inte satsa tillräckligt på välfärden innebär i praktiken nedskärningar. Regeringens totala passivitet inför välfärdens utmaningar kommer att få konsekvenser både på kort och på lång sikt.”

Oppositionspartiernas budgetmotioner lämnades till riksdagskansliet i början av maj. Tre veckor tidigare, samma dag som budgetpropositionen överlämnades av finansminister Elisabeth Svantesson, M, sade företrädaren för SD, Oscar Sjöstedt, följande: ”Vi sköt till 12 miljarder kronor till kommuner och regioner i höstas. Och den dörren ska vi absolut inte stänga, utan det är mycket möjligt att det kommer att behövas mer pengar nästa höst. Det ska vi verkligen inte utesluta. Som läget ligger nu tror jag att det är ganska mycket som pekar på att det kommer att bli så. Men 12 miljoner kronor kan man inte kalla för en nedskärning. Det är enorma tillskott.”

SKR hade anmält ett behov om 20 miljarder. Oscar Sjöstedt har förmodligen redan bett om rättelse i protokollets slutversion, 12 miljoner var en felsägning. Men det var anmärkningsvärt att han egentligen var den ende från Tidöavtalets fyra partier som antydde något så när insikt.

I mitten av september kommer förslaget på statens budget för 2024, då får vi se vad som gäller. Redan 21 juni beslutar  Vänersborgs fullmäktige  om den kommunala budgeten för 2024. Ovisshet är en beskrivning i underkant …