Varför lades utredningen ned?

För någon dag sedan publicerade Aftonbladet en debattartikel med rubriken ”Regeringen borde fatta att vissa inte kan jobba”. Artikeln undertecknades av sju företrädare för funktionsrättsrörelsen.

Artikelns inledning: ”Med hänvisning till att arbetslinjen ska återupprättas, lägger regeringen ner den utredning som ska stärka ekonomin för en av de grupper i samhället som i dag tvingas leva i fattigdom. Har inte regeringen förstått att personer med funktionsnedsättning som beviljats sjuk- och aktivitetsersättning inte kan arbeta? Vi uppmanar nu socialförsäkringsminister Anna Tenje att öppna utredningen igen.”

I grunden ställdes samma fråga när riksdagen för en vecka sedan debatterade regeringens vårbudget. I ett replikskifte vände sig Ali Esbati, V, till Oscar Sjöstedt, SD: ”Före valet och i valrörelsen pratade Sverigedemokraterna ofta om att stärka sjukförsäkringen och att avskaffa delar av karensavdraget. Nu efter valet låter det, som vi har fått vänja oss vid, helt annorlunda. När SD själva är med och styr har det blivit uppenbart att detta var just prat. Under den föregående mandatperioden fick Vänsterpartiet igenom flera förbättringar av sjukförsäkringen. Nu har SD och högerregeringen gett direktiv till en utredning där de här förbättringarna ifrågasätts. Man ska nu, som det står, se över de omotiverat långa sjukskrivningarna, vilket i klarspråk innebär fler utförsäkringar. Dessutom har SD låtit Moderaterna begrava den breda utredning som Vänsterpartiet drev igenom för att avskaffa karensavdraget i ett internt arbete på Socialdepartementet. Min fråga till Oscar Sjöstedt är: Varför medverkar Sverigedemokraterna till försämringar i sjukförsäkringen? ”