Svekets konsekvenser

Lyssnade du på nyheter i radion, sett nyheterna på TV eller tagit del av budgetdebatten i sociala medier? Omdömet skiftar, men alla verkar vara överens om en sak: Sällan blev besvikelsen så enormt stor, till höger och vänster talades det om svek. Från oppositionen såklart, men även i de egna leden, i flera borgerliga partier, bland besvikna väljare som hade röstat på SD i september, bland alla småföretagare, även i det stora näringslivet morrades det.

Ali Esbati hade ett sylvasst manuskript för sitt anförande (hela anförandet kan ses i efterhand på riksdagens webb). Vänsterpartiet pekar mycket på följderna av regeringens tuffa bemötande av regionernas och kommunernas signaler om att det inte räcker vid att stanna vid förståelse, att det behövs hjälp och resurser nu för att något så när hålla fast vid en rimlig nivå på välfärden.

Det blir så tydligt i vår egen kommun Vänersborg. Idag lämnade barn- och utbildningsnämnden och socialnämnden besked till budgetberedningen hur konsekvenserna av kommunstyrelsens ramanvisningar från slutet på februari kommer att se ut. Det gäller mål- och resursplanen för 2024, där kommunfullmäktige i juni fattar beslut.

Här anteckningen som Stefan Kärvling och Peter Lénberg lämnade i barn- och utbildningsnämnden. Och här reservationen från socialnämnden, där Ida Hildingsson och Johan Olsson står för texten.