Nooshi Dadgostar skriver

Regeringen klev in i de flotta kontoren på regeringskansliet den 18 oktober förra året och där verkar de ha fastnat. Sverige står mitt i en ekonomisk kris men från regeringen saknas krispolitik.
Svenska familjer betalar ett högt pris för elen, räntorna och maten. För en hel del hushåll är konsekvenserna väldigt allvarliga. Föräldrar som står över middagen för att ha råd med mat till barnen, pensionärer som inte har råd att värma bostaden. Men vi alla påverkas, mat är en basutgift som ingen kan avvara. Den ekonomiska krisen är inte en kris bara på pappret utan en kris för hårt kämpande människor runtom i vårt land.
Som folkvald är mitt ansvar att agera. Jag har fått förtroende av folket. Det märkliga är att regeringen inte verkar tänka likadant. Från finansministern har vi fått rådet att jämföra priser i matbutikerna och energiministern föreslog att vi skulle börja bära ullunderställ hemma. Men politikens uppgift är inte att komma med underfundiga livsstilsråd utan att genomföra politiska reformer. Svenska familjer jämför redan priser i butiken, när det är kallt hemma drar vi såklart på oss mer kläder. Problemen med skyhöga matpriser är en politisk fråga och finansministern borde omedelbart kalla till sig de tre dominerande matjättarna. De behöver nå en överenskommelse om att hålla nere priset på mat och annars gå fram med konkret lagstiftning för att säkerställa det. Svenska folket förtjänar en handlingskraftig regering med krisinsikt.
Hittills är det bankerna, elbolagen och matjättarna som går vinnande i den här krisen. Regeringen företräder deras intressen och inte svenska folkets. En ekonomisk kris är inget som hanteras med lätthet, men passivitet är det absolut sämsta sättet.