Arbetsförmedlingen

Vem bestämmer? Tre eller alla fyra?

Ledaren i DN idag konstaterar: ”En historiskt svag regering, sa Ulf Kristersson”. Här pekas  bland annat på ett bekymmer som dyker upp på en mängd sakpolitiska områden: Är det Tidöavtalet som gäller, eller är det i budgetpropositionen man kan hitta möjliga svar eller är det bäst att avvakta och invänta någon pressträff med någon från regeringen. Om inte det heller – ett uttalande från SD eller ett besked från regeringen tillsammans med SD?

Hur påverkas myndigheten som har central betydelse vid en kommande lågkonjunktur – vilka avsikter finns för Arbetsförmedlingen?

I kommunfullmäktige har Vänsterpartiet flera gånger ställt frågor i interpellationer till kommunstyrelsens ordförande. Det var på den tiden när S regerade och Martin Ådahl, C, höll i taktpinnen vid avvecklingen av arbetsförmedlingen. I Vänersborg framkom i fullmäktiges debatter att Vänsterpartiet möttes av en stor portion förståelse av lokala socialdemokratiska företrädare.

Och nu då? Vad står i Tidöavtalet? I budgetpropositionen? Vilken position intar arbetsmarknadsminister Johan Pehrsson, L, vid sina pressträffar?

I Tidöavtalet förekommer inte ordet ”arbetsförmedling”. Men två gånger vardera nämns på avtalets 63 sidor ”motverka arbetslöshet” och ”långtidsarbetslöshet”.

Budgetpropositionens relevanta avsnitt behandlades i Arbetsmarknadsutskottet betänkande ”Utgiftsområde 14 – Arbetsmarknad och arbetsliv”. Det framkommer tydligt en betoning av Arbetsförmedlingens nya huvuduppgift: att sköta och utveckla kontrolluppgiften och att göra arbetsmarknadspolitiska bedömningar.  Vänsterpartiets företrädare Ciczie Weidby mötte inga protester när hon konstaterade: ”Under de senaste åren har Arbetsförmedlingen genomgått en omfattande reformering som har inneburit att en stor del av myndighetens verksamhet har privatiserats. Därtill har myndigheten genomgått omfattande nedskärningar med följden att tusentals anställda har sagts upp och ett stort antal lokala kontor har lagts ned.”

Den 15 december informerade arbetsmarknadsministern om regeringens avsikter: ”Johan Pehrson om arbetslösheten och prioriteringar för att återupprätta arbetslinjen”.

Johan Pehrsson återkom 27 december, det kändes som om han hade glömt säga: ”Långtidsarbetslösa skall prioriteras”.

Det framkom inget överraskande vid dessa två tillfällen. Samma måste nog sägas om regeringens centrala dokument som uttrycker regeringens avsikt hur man vill att myndigheten Arbetsförmedlingen skall arbeta. Det är regleringsbrevet som alltid inför ett nytt arbetsår lägger fast riktlinjer, fördelar uppdrag och anger hur och när uppdragen ska återrapporteras till regeringen.

Hur blir då svaret på frågan: Är det ”bara” regeringen som bestämmer? Inte SD alls? Eller på ett hörn? Bidar SD sin tid och ryter till när ett ingripande behövs?

I juni 2022 kom en rapport ”Läget på arbetsmarknaden i arbetsmarknadspolitiken – vad behöver göras?” Rapporten författades av Annika Sundén, tidigare analyschef på Arbetsförmedlingen på uppdrag av Vänsterpartiet. Den rapporten använder sig av något som stavas klarspråk.