Arbetsförmedlingen

7 från S och 8 från C

”Eva Nordmark utnämndes till arbetsmarknadsminister i september 2019 och fick då ansvar för bland annat omorganisationen av arbetsförmedlingen och reformering av arbetsrätten som båda var en del av Januariöverenskommelsen.  Turerna kring arbetsrätten ledde till att Vänsterpartiet, tillsammans med bland annat Moderaterna, hotade med misstroendevotum.”

Så långt citatet från Wikipedia.

Omorganisationen av arbetsförmedlingen” – å ena sidan Martin Ådahl, C, och Eva Nordmark, S. Å andra sidan Ali Esbati, Vänsterpartiets ledamot i arbetsmarknadsutskottet, som talade om avvecklingen av arbetsförmedlingen. Otaliga debatter i riksdagen visade på helt olika uppfattningar.

Både Martin Ådahl och Ali Esbati har lämnat det direkta ansvaret för arbetsmarknadspolitiska frågor, båda är nu respektive partis ledamot i riksdagens finansutskott.

Januariöverenskommelsen har fallit, den finns inte längre. Eva Nordmark är fortfarande arbetsmarknadsminister, nu i regeringen Andersson. Eva Nordmark håller fast vid det som sades på punkt 18 i januariöverenskommelsen:

18. Arbetsförmedlingen reformeras i grunden. Staten har genom Arbetsförmedlingen myndighetsansvaret för arbetsmarknadspolitiken, men ett nytt system baserat på
LOV ska utvecklas där fristående aktörer matchar och rustar arbetssökande för de lediga jobben. Arbetsförmedlingen kommer att finnas kvar som statlig myndighet, men vara fokuserad på myndighetsansvar i form av kontroll av arbetssökande och av fristående aktörer, arbetsmarknadspolitisk bedömning, digital infrastruktur och
statistik och analys. Ersättningen till aktörerna ska i huvudsak utgå från hur väl de lyckas med att få individer i varaktig sysselsättning, givet behoven hos den arbetslöse. För att säkerställa kvaliteten ska antalet fristående aktörer begränsas, genom att de ska kontrolleras, rangordnas och certifieras och möjligheterna att välja bort besvärliga fall förhindras. Insatser för personer med funktionsnedsättning berörs ej av denna omläggning. Arbetsmarknadsutbildningar som brister i effektivitet bör avvecklas, medan de som fyller en strategisk funktion
på arbetsmarknaden ska finnas kvar. Nystartsjobb ska finnas kvar. Extratjänster och introduktionsjobb ska riktas mot de längst från arbetsmarknaden och ha samhällsekonomiskt rimliga volymer. Krav ska ställas på ett fungerande samråd mellan Arbetsförmedlingen och parterna så att dessa arbetsplatsförlagda insatser
förbättrar förutsättningarna till varaktig etablering på arbetsmarknaden
(Förändringen av Arbetsförmedlingen ska vara fullt genomförd under 2021).

I Vänersborg har kommunstyrelsens ordförande Benny Augustsson, S, och socialnämndens ordförande Dan Nyberg, S, svarat på tre interpellationsfrågor från Vänsterpartiet.

2019-04-03: Hur påverkas socialnämndens verksamhet?

2020-11-16: Vad är kvar av Arbetsförmedlingen i Vänersborg?

2021-03-11: Arbete, arbetsmarknad, arbetsförmedling, arbetslöshet

Av svaren framkommer att ledande socialdemokratiska lokalpolitiker har uttalat sig i bekymrade ordalag över det som sker. Men hur har detta hörts i departementet däruppe i Stockholm?

Frågan är berättigad. Inte mindre än 15 ledande politiker i Dalarna, samtliga i sin roll som kommunstyrelsens ordförande, 7 socialdemokrater och 8 centerpartister, har för någon dag sedan undertecknat en gemensam debattartikel i Svenska Dagbladet:  ”Arbetsförmedlingen har lämnat walkover”.

Man skriver: ”Resultatet blev ett helt annat. För när AF försvann från flera orter avslutades det operativa samarbetet på individnivå som hade varit under många år. Den så viktiga lokala kännedomen om både arbets­sökande och näringsliv försvann därmed. Allra värst blev det för de personer som står längst ifrån arbets­marknaden.

”Vi dalakommuner har vid flera tillfällen lyft vår oro över Arbets­förmedlingens minskade lokala närvaro och minskade insatser till långtids­arbetslösa. Nu ser vi tyvärr tydligt konsekvenserna av Arbets­förmedlingens förändringar. Vi ser Arbets­förmedlingens avsaknad av lokal närvaro i de kommuner som tappade AF-kontoren. Vi ser ett stort behov av lokal närvaro för att hjälpa de individer som har störst behov till rätt insats.”

Vi önskar en tydlig styrning av AF kring möjligheterna för kommunerna att göra överens­kommelser kring hur vi kan samverka kring de arbets­sökande som står längst ifrån arbets­marknaden. En lokal närvaro där AF tar ett rejält ansvar för dem som står allra längst ifrån arbets­marknaden.

Vi i dalakommunerna skulle kunna göra detta mycket bättre, om vi får de ekonomiska resurserna. Vi har den lokala kännedomen och vi har receptet. Vi är redo!”

Det är egentligen rätt tidpunkt att på nytt ställa en interpellationsfråga i kommunfullmäktige – vid nästa sammanträde 13 april. Hur är läget i Vänersborg? Har vi anledning att säga ifrån? Om ja – vem gör det och på vilket sätt?