Nej, inte är det bra! Vad gör du för att det ska bli bättre?

I början av en ny mandatperiod, med förtroendevalda som får möjlighet att under fyra år framöver fatta ”genomtänkta, transparenta” beslut för ”kommunens bästa”, ja då finns det nog goda avsikter hos alla. Förväntningar är stora, inte minst hos de folkvalda kommunala politikerna.

Kommunstyrelsens ledamöter och ersättare förbereder sig på en ”workshop” som ordnas vid första sammanträdet i slutet på januari. Förberedelser görs tillsammans med den egna lokala partiföreningen, det är värdefullt att förankra sina uppfattningar om ”hur det är” och ”hur det ska utvecklas framöver”.

Utgångspunkten är dokumentet ”Omvärldsanalys 2024-2026” som är tillgänglig för alla på kommunens hemsida. Kommunstyrelsens förtroendevalda skall utifrån omvärldsanalysen åstadkomma en ”politisk situationsanalys”, genom att gemensamt reflektera över trender (de externa faktorerna) och Vänersborgs kommuns nuläge (interna faktorer).

Nuläget? Den mest aktuella beskrivningen torde vara texten i Mål- och resursplanen 2023-2025, alltså budgetbeslutet som togs så sent som 14 december.

Förtroendevalda och lokala partiföreningar i all ära, men vad anser invånarna i allmänhet om Vänersborgs kommuns ”nuläge”? Det finns tillgängligt underlag som återger svaren från  en stor medborgarundersökning.

I KOLADA jämförs svaren från medborgare i Vänersborg med ett riksgenomsnitt. (KOLADA är en tjänst från RKA (Rådet för främjande av kommunala analyser) och RKA är en ideell förening med svenska staten och Sveriges Kommuner och Regioner som medlemmar.)

Och enkätundersökningens resultat är något som kommunfullmäktiges demokratiberedning skall ägna sig åt. Vad betyder det när endast en av fyra upplever kommunens politiker som lyhörda, en av tre anser att kommunens politiker är ansvarstagande?  En av fem ”att invånarnas möjlighet till insyn och inflytande över kommunens beslut och verksamheter är bra”?

Kan det här också bli något att samtala kring när Vänersborgs kommuns födelsedag firas lördag 28 januari, när ”invånarna möter politikerna” över en bit tårta i den nya möteslokalen Bojorten?