Budgetdebatter

På tal om pengar

Några dagar framöver kommer det att bli mycket tal om pengar. Pengar som finns men inte räcker till. Pengar som behövs mest här, säger somliga, medan andra hävdar att större nytta nås om de läggs på annat. Vågar man tro att någon blir nöjd?

I tur och ordning:

• I Trollhättan på Magnus Åberg samlas tisdag klockan 09:00 Kunskapsförbundets direktion till mandatperiodens sista möte – budgeten för 2023 ska klubbas. Beslutsförslaget lyder: ”Kunskapsförbundet lägger en budget i balans, men direktionen ger förbundsdirektören i uppdrag att komma med förslag på åtgärder hur verksamheterna kan minska sina kostnader motsvarande 11 Mkr. Förslaget redovisas till direktionen under våren 2023.”  Efter årsskiftet övertar den nya direktionens ledamöter stafettpinnen, och en t.f. förbundsdirektör får den omöjliga uppgiften i sitt knä.
  • I riksdagen är det samma dag klockan 10:00 debatt om ”Statens budget 2023 – Rambeslutet”. Här finns regeringens proposition från M, KD och L – mest var det dock SD som höll i pennan. Den föreslagna ramen kommer att vinna i omröstningen senare på eftermiddagen. Fyra partier, S, V, C och MP, kommer att rösta på var sin egen motion. Överallt står att läsa -”pengar behövs bättre här, slösa inte bort pengar där.”
  • På onsdag samlas kommunfullmäktige för första gången i Vänersborgs nya möteslokal Bojorten. Mötet startar redan 08:30, debatten om Mål- och resursplanen 2023 börjar efter en del formalia och en annan punkt på ärendelistan, “Val av styrelser och nämnder mm”. Huvudförslaget kommer från kommunledningens nu fyra partier S, C, KD och MP. Nu gäller det ett förslag som utgår från kommunledningens tankar från  juni 2022, då var det ett förslag som S, C och MP hade tagit fram.  I juni förlorade kommunledningen, M och L fick stöd av SD och ”segrade”. Nu i december har kommunledningen med sina 23 mandat fortfarande ingen majoritet, men man har ändå vissa förhoppningar att kunna ”styra”  med egen budget framöver.
  • Kommunens nämnder borde egentligen redan har tagit beslut om sina detaljbudgetar. Det finns väl ingen nämnd som erhåller lika mycket som man hoppades på. Men det egna beslutet kan ju rimligen inte tas innan klubban i fullmäktige har fallit. Därför har det bokats sammanträden på dagar som sällan ägnas åt kommunala politiska beslut: Barn- och utbildningsnämnden 21 december, Socialnämnden 3 januari.
Här en länk till budgetmotionen från Vänsterpartiets lokalförening, Våra fyra ledamöter i KF har delat upp ett antal anföranden där vi vill argumentera för vår uppfattning om vilka beslut som borde tas.