Socialnämnden

Tilläggsyrkandet som godkändes av hela nämnden

Förra veckan uppmärksammades på många håll, nationellt och lokalt, ansträngningar för att bidra till en värld fri av våld.

Här på Vänsterpartiets lokala hemsida återkom vi vid flera tillfällen:

Förra veckan var det även novembermötet med socialnämnden. På dagordningen fanns punkten revisionsrapporten ”Granskning av Vänersborgs kommuns arbete med våld i nära relationer”. Nämnden skulle yttra sig till revisorerna hur rapporten uppfattades och hur nämnden och förvaltningen avser att hantera rekommendationerna.

Vänsterpartiets ledamot i socialnämnden, Ida Hildingsson,  yrkade på att göra ett tillägg till yttrandet: ”Socialnämnden tar med revisorernas rekommendationer att förvaltningen upprättar en handlingsplan för att nå uppsatta mål samt att nämnden ska få den uppföljning som krävs för att kunna följa arbetet och ta ansvar för att verksamheten bedrivs på ett ändamålsenligt vis enligt uppsatta mål, gällande lagstiftning och socialstyrelsens föreskrifter gällande VIN.” En enhälligt nämnd ställde sig bakom tilläggsförslaget.

I ett annat ärende ”Behovsinventering gällande boenden och lokaler 2024-2033” så var det en målgrupp som inte fanns med i inventeringen: Våldsutsatta kvinnor. Denna målgrupp har Socialförvaltningen ett särskilt lagstadgat ansvar för. Behovet för stadigvarande boendelösningar för våldsutsatta kvinnor är något som uttrycks av verksamheten, Individ och familjeomsorgen och i synnerhet vuxenheten som arbetar med målgruppen. Det är anmärkningsvärt att gruppens behov inte finns med i inventeringen och svaret vi fick på sammanträdet var sammantaget att ”ja, behovet finns, men vi har inte landat i vems ansvaret är eller hur det ska lösas”.
Därav än mer angeläget att behovet ska utredas och hur det ska tillgodoses. Vänsterpartiet lade därför ett yrkande om  återremiss  i linje med den lagstiftning socialförvaltningen har att förhålla sig till: ”Då det finns ett behov hos målgruppen våldsutsatta kvinnor för stadigvarande boendelösningar och kommunen har ett särskilt lagstadgat ansvar för målgruppen enligt 5 kap. SoL, paragraf 11 så ska detta införas under individ- och familjeomsorgens avsnitt; 2.3 och 3.13.3. Hur behovet ser ut och hur det avses att tillgodoses.
Ett yrkande som dock inte fick gehör av nämndens majoritet. Det blir att återkomma i ärendet.