Fortsättningen då?

Har det nya regeringens budgetproposition rivit ner applåder? Kritik ja, beröm nej. Rejäl kritik på många håll.

Om någon dag eller vecka kommer fyra partiernas budgetmotioner. Sedan följer behandlingen i riksdagens utskott. Den 13 december fastställer riksdagen i rambeslutet inkomster och utgifter. Mellan 14 och 21 december följer besluten om finfördelningen av cirka 500 anslag fördelade på 27 utgiftsområden.

Vänsterpartiets budgetmotion ser vi fram emot. Den utgår från den nyligen framlagda rapporten ”Ny start för Sverige – Vänsterpartiets ekonomisk-politiska plattform”.

Rapporten studeras nu i många lokalföreningar, där finns värdefulla tankar och markeringar som också i det lokala och regionala parlamentariska arbete ger värdefull handledning.

Här avsnittet 1.6 ”Vägen framåt”:

Den ekonomiska politiken ska inriktas mot full sysselsättning, ekonomisk jämlikhet och tillväxt med varsamt resursutnyttjande. Arbetet utgör basen för välfärd och ekonomiskt välstånd och ger möjlighet till delaktighet i
samhällslivet. Egen försörjning är grunden för personlig frihet och självständighet. Den ekonomiska politiken bör därför ha som inriktning att pressa ner arbetslösheten och stabilisera efterfrågan på en hög nivå. En hög och stabil efterfrågan uppnås genom kraftfulla finanspolitiska satsningar på investeringar i infrastruktur, elförsörjning, bostäder, utbildning, välfärd och arbetsmarknadspolitik.

Klimatomställningsarbetet behöver accelereras betydligt för att vi ska nå våra klimatmål. Vänsterpartiet framhärdar i arbetet för att klimatomställningen ska ske skyndsamt, strukturerat och genom samhällets gemensamma insatser.

Ett starkt samhälle kräver en ständig utveckling. En gemensamt utstakad väg framåt är själva förutsättningen för att känna gemenskap. Samhället behöver en gemensam plan som handlar om att bli bättre, rikare, friare – ett
gemensamt mål att sträva mot. En hållbar och rättvis ekonomisk tillväxt är kärnan i en sådan positiv utveckling.”