Synpunkter på Tidöavtalet

Ali Esbati är Vänsterpartiets ledamot i riksdagens finansutskott. Han skriver: ”När det är detta man har lyckats åstadkomma, krävs kraftiga distraktionsmoment och ett hejdundrande, systematiskt syndabocksutpekande. Man räknar med att en del (med rätta) ska bli förfärade och kanske inte kunna resa motstånd mot dessa aviserade misslyckanden, medan många andra ska tro att detta inte rör dem. Det senare kan stämma en liten stund, men den samtidigt förda ekonomiska politiken kommer ingen undan. Det är själva greppet.” (Läs hela inlägget här.)

Nooshi Dadgostar skriver i Aftonbladet under rubriken ”SD ger Kristersson fritt fram att gynna de rika” och avslutar med ”Det är ett politiskt projekt som kommer göra Sverige till kallare land. Ett land där vanligt folk lämnas i sticket när krisen kommer. Ett land där udden hela tiden riktas mot flyktingar och andra som pekas ut som skyldiga till alla problem. De enda vinnarna är de som redan sitter på de stora pengarna.

Och ännu en gång – den som anser kommentarerna överdrivna rekommenderas att läsa och begrunda några av Tidöavtalets 63 sidor.