Budget 2023

Hur går det vidare i Vänersborg?

Det sista sammanträdet med ”gamla” fullmäktige nu på onsdag präglas varken av tunga ärenden eller uppmanar till häftiga debatter. När avtackningen av avgående ledamöter står på dagordning, borde det råda en stämning av frid och fröjd i lokalen.

Fram till onsdag har det ju inte heller skett något av betydelse i anslutning till valresultatet. Några samtal lär ha förts, men ovissheten är lika stor som den var 2018. Ska största partiet S med blott 15 egna mandat våga sig ut på hal is ännu en gång? Gruppen S+C+MP är kvar på 20 av 51 mandat i kommunfullmäktige.

2018 lyckades det nya fullmäktige varken i oktober eller i november enas om vilka som skulle få ordförandeposterna i församlingen. Det blev klart i december.

Däremot hann nya fullmäktige 2018 med att redan i november fastställa budgeten för 2019. Utsikten att lyckas med detta nu är närmast obefintliga.

Kommunallagen föreskriver att skattesatsen måste fastställas före november månads utgång, men själva budgeten kan, om särskilda skäl föreligger, skjutas till sammanträdet i december.

Eftersom valutgången 2022 i stort liknar resultatet 2018, kan det  knappast ge anledning till att åberopa ”särskilda skäl”. Alltså skulle tidsplanen gälla som anger att kommunstyrelsen i oktober/november och kommunfullmäktige i november förhandlar och beslutar om budgeten.

Men visst finns det särskilda skäl! Hur stora som helst, hur många som helst! Budgeten handlar om pengar, intäkter och utgifter, och hur pengarna skall användas. När dramatiska ekonomiska förändringar gör att intäkterna hotas minska samtidigt som utgifterna blir större med inflationen, då måste också målsättningarna revideras. Vad har vi råd med att göra och vad måste skjutas på framtiden? Har vi råd att satsa extra på någon verksamhet, kan vi bibehålla kvaliteten av kommunal service, vilka förväntningar måste vi sänka?

Fullmäktiges slutliga budgetbeslut kommer sannolikt först i december. Innan dess kan alla nya (och gärna även kvarvarande) förtroendevalda läsa på i underlag som finns i kommunen och andra som kommer till oss från t ex ekonomerna i SKR (Sveriges kommuner och regioner).

Senaste interna underlag är delårsrapporterna från alla nämnder. Efter årets första åtta månader, från slutet på augusti, kommer den andra tertialrapporten. Här berättas om läget ”nu” och här finns en prognos hur det förväntas se ut i slutet på 2022.

Varsågod, förtroendevalda och alla andra som känner sig manade, läs på:

Kommunstyrelsens tertialrapport kommer första veckan i oktober.