Kollektivtrafik – samspel mellan kommun och region

Kollektivtrafik i Vänersborg är inte bara busslinje 62 och 64, det är en mängd andra linjer som utgår från Vänersborg, t ex  65 till Trollhättan och 61 till Trollhättan via NÄL. Förbindelser till Uddevalla,  till Frändefors och Brålanda, till Mellerud och längre upp i Dalsland, inte att glömma Vänersnäs. Även tågförbindelser till Göteborg tillhör samma paket som regelbundet är föremål för överenskommelser där Västra Götalandsregionens kollektivtrafiknämnd, Västtrafik och berörda kommuner måste hitta en gemensam syn på vilken trafik som skall bedrivas.

Vänersborg kan önska och påverka, men besluten råder vår kommun inte ensam över. Därför känner Vänsterpartiet i Vänersborg ett ansvar att hålla nära kontakt med våra förtroendevalda i regionen.

Vänsterpartiets budgetmotion i regionfullmäktige hade ett större avsnitt som gällde kollektivtrafiken.

Kollektivtrafik som en del av din vardag

Vi vill ha en kollektivtrafik med bra linjesträckningar, hög turtäthet och låga biljettpriser. Det är en förutsättning för att så många som möjligt ska kunna välja buss, båt, tåg, spårvagn i linjetrafik eller det som benämns dynamisk trafik, som ett gott alternativ till egen bil. Kollektivtrafiken är Västra Götalandsregionens viktigaste pusselbit i att ta ansvar för att uppnå målen i Klimat 2030 och koldioxidbudgeten om koldioxidutsläpp.

Västtrafik AB ansvarar på uppdrag av Kollektivtrafiknämnden för kollektivtrafiken i Västra Götalandsregionen. Pandemin har haft stor påverkan på kollektivtrafiken. Betydligt färre har rest kollektivt, samtidigt som all trafik kört för att minska trängseln och ibland förstärkts.

Det är samhällsekonomiskt positivt om fler, nu och i framtiden, väljer att gå eller cykla till jobb, skola eller fritidsaktiviteter. Samma sak gäller om fler har möjlighet att i högre utsträckning jobba hemifrån. Men de som valt att resa med egen bil i högre utsträckning, vill vi se som kollektivtrafikresenärer igen och vi måste locka nya kollektivtrafikresenärer.

Det är nu läge att förstärka de pendlingslinjer som har potential att få fler resenärer med nya zonsystemets biljettpriser.  Det finns också stora möjligheter att utveckla så kallad dynamisk trafik på helger och kvällar på landsbygd och i mindre tätorter. Det är en utveckling av anropsstyrd trafik, som använder sig av digitalisering så att trafiken närmar sig en form av taxitrafik i meningen trafik som körs när den efterfrågas, men inom vissa ramar. Den kan utvecklas till att bli ett alternativ till att ha bil, eller ett alternativ till en andrabil, på landsbygden. Vi vill också att möjligheterna att ta med sig cykel i kollektivtrafiken förbättras.

Västra Götalandsregionen var på god väg att uppnå fördubblingsmålet innan pandemin slog till. Målet är att fördubbla antalet resor i kollektivtrafiken från år 2006 till år 2025. Nu är det läge att omorientera för att hitta nya sätt att nå målet. Nya resebehov kommer att ställa krav på både nya linjesträckningar och nytänk kring biljetter.

Kollektivtrafiken ska vara tillgänglig oberoende av var man bor, och den ska fungera även om man har en funktionsnedsättning. Den ska vara tillgänglig genom att ha en linjesträckning och en turtäthet så att den fungerar för varierade behov av resor till arbete, skola eller fritidsaktiviteter. Den kan byggas ut för att även fungera för ett aktivt friluftsliv så att resenärer når vandringsleder eller naturreservat. Inte minst är biljettpriset ett tillgänglighetskriterium.  Vi vill återinföra sommarlovskorten för fria resor under sommarlovet för skolungdom och vi ska än en gång försöka få dem att omfatta även ungdomar med en funktionsnedsättning som medför att de har färdtjänst.

För den som inte har råd att resa hjälper det inte om det finns många hållplatser eller är ingång i marknivå med rollator, för då kan man ändå inte åka med. Vi i Vänsterpartiet vill på sikt ha en avgiftsfri kollektivtrafik, för att klara det ser vi idag inga andra möjligheter än att staten bär en stor del av finansieringen för det. Vi i Vänsterpartiet föreslår sänkta biljettpriser med i genomsnitt 5 %.

All trafik upphandlas i dag av Västtrafik. Det finns några klara nackdelar med upphandling. Privata företag är vinstdrivande och konkurrerar samtidigt med varandra om att erbjuda låga priser för att få köra trafik. Det leder till att konkurrensmedlet tenderar att ge de anställda låga löner och stressig arbetsmiljö, och vi vill inte ha låga anbud när chaufförer och andra anställda betalar för det och även priset för att ge ägarna vinst.

Vi vill att Västtrafik kör trafik i egen regi. För en mer flexibel trafik, för minskad upphandlingsadministration och för bra arbetsmiljö och rimliga löner för den personal som då är regionens personal.