Äntligen höjs pensionerna!

I dag firar vi att riksdagen just tagit beslut om att höja garantipensionen. Alla som har garantipension får en höjning med 1000 kronor i månaden. Det är runt 700 000 personer. Den pensionär som har slitit ett helt liv men har svårt att få pengarna att räcka, den får nu en rejäl förstärkning. Det betyder mycket och sker tack vare Vänsterpartiet. Sverige blir ett lite bättre land.

På 25 år har det bara tagits beslut om höjd garantipension en gång och då var det med 200 kronor. Nu höjer vi alltså med fem gånger så mycket. Även många med låga pensioner som idag inte har garantipension får en förstärkning.I decennier har partierna i pensionsgruppen hållit nere pensionerna och värst drabbade har pensionärerna med de lägsta pensionerna varit. I den högernationalistiska budgeten i höstas fanns det inte med något förslag om höjd garantipension, inte heller i budgetarna från S, C eller Mp.

Men inför statsministeromröstningen i höstas ställde Vänsterpartiet krav: höj garantipensionen. Från alla håll hördes att det var omöjligt. Socialdemokraterna, högern, olika proffstyckare i media – alla skakade på huvudet och påstod att det var orimliga krav. Men vi stod på oss. Till slut fick vi med oss S och Mp. Under våren kom de högernationalistiska fram till att det var för pinsamt att inte ha något förslag så då ville plötsligt de också höja, om än betydligt mindre. Till slut gick till och med C med på en kompromiss, en kompromiss som i vissa delar faktiskt ligger närmare Vänsterpartiets ursprungsförslag än vad vi gjorde upp med S om.

Pensionshöjningen visar att en röst på Vänsterpartiet ger effekt. Vi är inte de som bara pratar, utan vi ser till att det faktiskt händer något också. Det viktiga är ju vad som sker i verkligheten. Vi stod på oss och flyttade debatten så att till slut samtliga partier, något motvilligt, var för en höjning. Det kan vi göra igen. Efter valet vill vi höja pensionerna för alla med i snitt runt 2000 kronor.

Det här hade inte gått om vi inte hade varit riktigt många runtom i landet som hjälpts åt med att driva frågan. När vi håller ihop och fokuserar så kan vi påverka på riktigt. Tack alla ni som hjälpt till att sätta press i pensionsfrågan!

Nooshi Dadgostar
Partiordförande