Arbetsförmedlingen

Mycket bra skrivelse

Interpellationsdebatten i fullmäktige avslutades med ett uttalande som förvånade. Debatten gällde arbetsförmedlingens omorganisation och Vänsterpartiets ledamot efterlyste ett kraftfullt uttalande från kommunstyrelsens ordförande om  den olycksbådande avvecklingen av arbetsförmedlingen.

Benny Augustsson anförde i slutet av debatten att han brinner för frågorna, att han är mycket aktiv i kampen mot långtidsarbetslöshet, men att han varken nu eller i fortsättningen har för avsikt att tala om för Vänsterpartiets ledamot allt vad han gör. (Debatten finns att se i efterhand på kommunens hemsida.)

Igår registrerades i diariet flera dokument från kansliet för kommunalförbundet Fyrbodal. Nu har alla förtroendevalda från alla partier möjlighet att inhämta rätt information.

Så, vad är det som vår ordförande och andra ledamöter i förbundets direktion har gjort?

Man enades om en text med rubriken ”Skrivelse rörande konsekvenser av Arbetsförmedlingens reformering för kommunerna i Fyrbodalsregionen”. En skrivelse som blev klart två veckor innan fullmäktigedebatten. En skrivelse som skall skickas till:

• Arbetsmarknadsministern
  • Generaldirektören för Arbetsförmedlingen
  • Arbetsförmedlingskontoren i Fyrbodal
  • SKR (Sveriges kommuner och regioner)
  • Länsstyrelsen
  • Tillväxtverket
  • Statens servicecenter
  • Europeiska socialfonden
  • Västra Götalandsregionen
  • Fyrbodals kommunalförbund och dess medlemskommuner
  • Övriga kommunalförbund inom Västra Götalandsregionen

Här ett citat – men skrivelsen förtjänar att bli läst i sin helhet:

Ökad långtidsarbetslöshet och en tudelad arbetsmarknad.

Bristen på kommunikation och samverkan har lett till att kommunerna får ta ett större ansvar. Exempelvis uppmanas kommunerna att inte arbeta med individer som uppbär ekonomiskt bistånd vid en pågående individuell plan hos en fristående aktör, då det kan störa planen. Formellt kan kommunen arbeta med individen men denne riskerar då att förlora sin ersättning vilket ytterligare belastar den kommunala ekonomin då försörjningsstödet ökar än mer. Det innebär i praktiken att kommunen betalar ekonomiskt bistånd, men får inte arbeta för att korta ner vägen till egenförsörjning.

Forskning och erfarenhet visar att det är av yttersta vikt att snabbt komma ut på, alternativt  återetablera sig på arbetsmarknaden för att minska risken för utanförskap och att riskera att hamna i ett långvarigt behov av ekonomiskt bistånd. Kommunerna ser att reformeringen av Arbetsförmedlingen och det bristfälliga samarbetet mellan Arbetsförmedlingen, fristående aktörer och kommunerna, leder till just detta.”