Avskaffa karensavdraget för gott

1 april återinförs karensavdraget trots att det spär på orättvisor och ekonomiska skillnader i arbetslivet, och det är främst de som jobbar inom välfärdens yrken som drabbas. Det är hög tid att karensavdraget tas bort för gott.

Ingressen i tidningen Flamman talar klarspråk – men så var det där med 1 april ?!?

Källkritiskt tänkande kräver att kolla fakta – här en aktuell sida från Försäkringskassan. Här kan man läsa:

”Från och med 1 april 2022 upphör de tillfälliga ersättningarna och åtgärderna som infördes under pandemin.

Det gäller:

• Ersättning för karens
  • Ersättning för riskgrupper
  • Ersättning för personer som avstår från arbete för att inte smitta närstående som tillhör en riskgrupp
  • Ersättning för vab vid skolstängning på grund av covid-19
  • Ersättning till föräldrar till barn som varit allvarligt sjuka.”

Inlägget i tidningen Flamman är skriven av Clara Lindbom, oppositionsborgarråd för Vänsterpartiet i Stockholms stad.

Alla vet att en barnskötare, barnmorska eller busschaufför inte kan jobba hemifrån så fort de får en lätt förkylning. Det är en förmån som många tjänstemän dock har. Speciellt efter pandemin är möjligheten, för vissa yrkesgrupper, att jobba hemma nu regel snarare än undantag. Men buss kan man inte köra hemifrån och att förlösa barn på distans är inte heller en möjlighet.

Självklart borde det vara så att om man är sjuk så ska man vara hemma med sjuklön, oavsett vad man jobbar med. Men just inom välfärdsyrken är det många som känner sig tvingade att gå till jobbet trots sjukdom. Antingen för att man inte har råd med avdraget på lönen eller för att man vet att det blir tufft för kollegorna att täcka upp om man är borta.”

”Vi i Vänsterpartiet vill ha ett samhälle med en stark välfärd som tar hand om oss alla. Att avskaffa karensavdraget borde vara lika självklart som att man inte går till jobbet med lätt feber. Vi vill se ett samhälle man kan lita på, som skapar trygghet och som garanterar att vi kan vara sjuka oavsett vår ekonomiska situation.”

Clara Lindbom avslutar med: ”Avskaffa karensavdraget för gott!