Bakgrundsmaterial gör skillnad

Våra förtroendevalda sitter i diverse nämnder och styrelser och i fullmäktige. Det finns stora skillnader. I första hand: Olika delar av den kommunala verksamheten hör hemma i olika nämnder. Kommunstyrelsen och kommunfullmäktige har det övergripande ansvaret.

Den andra stora skillnaden är mängden av handlingar som förväntas vara inlästa till sammanträdet. Här kan det finnas så lite som ett tjugotal sidor eller uppemot tusen sidor eller fler.

Den tredje skillnaden är möteskulturen, något som är typiskt för en nämnd kan hanteras på väsentligt annorlunda sätt i en annan nämnd.

Och om man så vill, den fjärde skillnaden är nog ordförandens sätt att leda arbetet. Det finns enskilda ordförande som tar halva mötestiden i anspråk för egna anföranden, genomgångar, sammanfattningar och otaliga kommentarer på andra ledamöters korta inlägg. Medan andra föredömligt håller sig till regeln att varje ledamot ska få den tid hen behöver och att ingen demonstrativt ska visa upp en rangordning mellan presidiet och vanliga ledamöter.

Därutöver skiljer sig olika förtroendevalda åt på ytterligare en punkt. Somliga antingen hinner inte eller vill helt enkelt inte ta del av mer än just det underlag som läggs fram till varje beslutspunkt på ärendelistan. Andra däremot vill skaffa sig en överblick, ta del av annat material som hänger samman med den aktuella frågan.

Här några exempel på vad som kan vara bakgrundsmaterial för att kunna fatta välgrundade beslut.

Kommunfullmäktige var enhälligt när motionen om ”Bostad först” fick bifall i september 2021. Det var kommunstyrelsen som fick uppdraget att ta fram en lösning i enlighet med motionens yrkande ”… att utreda möjligheten att införa Bostad Först som norm i kommunens hemlöshetsarbete”. Våra ledamöter i kommunstyrelsen (och i socialnämnden) har uppmärksammat att det i veckan kom en utredning med titeln ”Sänk tröskeln till en god bostad” (SOU 2022:14). Här berättas om hinder och möjligheter, om samspelet mellan statligt ansvar och finansiering och kommunernas utrymme att ta fram godtagbara lösningar för utsatta grupper.

Ett annat exempel från socialnämnden. Varje månad rapporteras en större mängd nyckeltal som belyser läget och trender i olika verksamheter. I stort sett under hela pandemitiden har äldre invånares efterfrågan på plats i särskilda boenden eller på ett biståndsbeslut i form av hemtjänst varit under den normala nivån. Riskbedömningen för befarad smittspridning har varit orsaken. I veckan kom Socialstyrelsens rapport ”Vård och omsorg för äldre – lägesrapport 2022”. Nu vänder det igen. Den här rapporten gör det möjligt att förstå vad som är på gång, vilka utmaningar som socialtjänsten även i Vänersborg måste räkna med. Finns det förståelse för socialnämndens behov hos budgetberedningen?

Då passar det bra med en tredje rapport, också den kom i dagarna.  Den fackliga organisationen Vision publicerade: ”Ska vi hålla budget eller följa lagen?” Bra att känna till, bra att ha läst – samtliga nämnder och budgetberedningen förbereder det stora beslut som kommer i juni, Mål- och resursplanen 2023.