Vänsterpartiet Vänersborg

Vilka förväntningar kan riktas mot fritidspolitiker?

Inte mindre än nio partier har ledamöter i Vänersborgs kommunfullmäktige. Hur det kommer att se ut nästa mandatperiod återstår att se. Det sägs att enstaka partier har svårt att hitta kandidater som vill låta sig nomineras till listorna. Och visst är det lätt att förstå.

Den 8 april är absolut sista dagen för att få fram en lista.

Den som har varit med i politiken ett tag vet om att det krävs mer och mer tid för att sätta sig in i alla frågor där viktiga beslut för kommunens invånare skall fattas. För mycket tid för en fritidspolitiker kanske.

För visst gäller olika villkor. S+C+MP samarbetar, de utgör med 20 av 51 mandat kommunledningen. Samtliga poster som ordförande i nämnder eller styrelser fördelades mellan dem.

M+KD+L med 15 mandat har också  samverkan och därmed möjlighet att tillsätta platsen som vice ordförande i nämnder och styrelser.

När ett parti har ledamöter i presidierna, då öppnar sig många möjligheter att få information tidigare, att göra sig förtrogen med sakfrågan på djupare sätt, att kunna söka direktkontakt med handläggande eller högsta chefen i förvaltningen.

Vänsterpartiet kompenserar underläget på annat sätt. Lokalföreningen har nu 100 medlemmar och fortsätter att få nya medlemmar månad för månad. Kommunikationen fungerar utmärkt, utåt och internt. Vi märker att våra förtroendevalda får stöd från många fler än bara från medlemmarna.

Inte mindre än 2235 väljare valde Vänsterpartiet i kommunvalet 2018, omkring 150 fler än i regionvalet och lite över 500 fler än i riksdagsvalet. Ett stort förtroende som vi tror att vi har förvaltat väl. Ett förtroende som vi hoppas att få den 11 september och som vi avser att förvalta väl även under den kommande mandatperioden.

Nej, man måste inte vara medlem i lokalföreningen för att göra sin röst hört. Visserligen är det en rad frågor som helt och hållet förutsätter att man har tagit steget och blivit medlem. Det gäller t ex alla beslut som lokalföreningen kommer att fatta på årsmötet 5 mars.

Men det finns annat, där vi har fått och behöver också i fortsättningen få stöd av sympatisörer. Det är inte svårt att förstå att det finns beslut där vår kunskap i utgångsläget är tämligen klen. Och det kostar mycket tid och kraft att läsa in sig. Vi har inte samma tillgång till förvaltningens expertis som andra partier förfogar över.

Här ett exempel och två dokument som kan ge svar på frågan: Hur kan jag hjälpa till?

Det första är en alldeles nyutkommen rapport från SKR som kan vara en bra handledning för beslut kring kollektivtrafiken t ex mellan Vänersborg och Trollhättan, för arbetspendlare och andra. Det kan ju inte vara hållbart att tusentals bilar med ensamåkande fortsätter att rulla fram och tillbaka. Kan man tycka. Tycker vi.

Den andra handlingen är en delrapport som ingår i kommunens arbete kring FÖP, den Fördjupade översiktsplanen Vänersborg och Vargön. Just den planen beslutade förresten kommunstyrelsen idag på eftermiddagen att skicka ut för ”granskning”, det sista steget innan planen innan sommarpausen skall vara framme för ett beslut i kommunfullmäktige.

Det torde vara en korrekt gissning att bland alla våra väljare och sympatisörer borde det finnas någon eller några som kan det där med ”trafik” och ”kollektivtrafik” och ”hållbarhet för klimatens skull” på sina fem fingrar.

Kom fram, kontakta oss, hjälp oss att bli än bättre med att fatta kloka beslut. Vi vill förändra och förbättra, det är mycket som kan bli bättre i Vänersborg.

Vi är inte partiet som sitter på sin kammare, vi strävar efter att kunna göra vår del. Kommunpolitiken är inte glamorös, det kan vara slitgöra och oerhört jobbigt och ansträngande. Och då känns det desto bättre om det blir rätt i slutändan.

Vi är öppna för kontakter, hör av dig. Och det gäller många fler frågor än just trafik och kollektivtrafik.