Tack, Ulla Andersson

När kongressen idag väljer ledamöter till partistyrelsen, så finns inte Ulla Andersson med i valberedningens förslag. En partikamrat med hennes erfarenhet och med bakgrund av allt hon har gett partiet hade hon varit självskriven.

Men Ulla Andersson valde själv – det har vi alla respekt för. Hon kommer inte heller att ställa upp som kandidat på riksdagslistan i valet 2022. Och i tisdags kom det formella beslutet att utse Ali Esbati som Ullas efterträdare som ledamot i finansutskottet och som partiets ekonomisk-politiska talesperson.

I onsdags höll Ulla Andersson sitt sista stora anförande i riksdagens debatt om det senaste extra ändringsförslaget för budget 2022.

Det är med en känsla av stor tacksamhet för Ulla Anderssons insatser som man ser, lyssnar eller läser texten till hennes anförande. Inte heller fel att höra hur sex företrädare från riksdagens sju andra partier tackar Ulla Andersson för gott arbete under så många år.