Wargön Innovation

Axla uppdraget som förtroendevald

När kommunstyrelsen möts till sitt första möte onsdag 26 januari så omfattar ärendelistan 39 punkter. Underlaget är hela 1427 sidor.

Ett antal ärenden går vidare till kommunfullmäktige 16 februari, först där fattas avgörande beslut.

Men flera stora och viktiga ärenden avgörs direkt i kommunstyrelsen. Punkt 9 på dagordningen är ”Wargön Innovation – fortsatt finansiering 2022”.

Det finns ett fylligt underlag på 43 sidor men fortfarande kvarstår ”förväntade utveckling” och ”intressant framtid” som något som det har sagts under snart tio år.

Den ”fortsatta finansieringen” avser vid det nu aktuella beslutet den ringa insatsen av 2 350 tkr. Ett belopp som är en bråkdel av allt som Vänersborgs kommun hittills har bidragit med.

Tar man sitt uppdrag på allvar så vill man veta mer. Vänsterpartiets ledamöter i kommunstyrelsen tillsammans med andra aktiva besökte anläggningen i Vargön  i torsdags. Verksamhetsledaren Markus Danell presenterade ”läget nu” och gav kunniga svar på alla frågor. Med andra ord, efter lite mer än två timmar vet vi nu mycket mer om ”pågående utveckling” och ”spännande projekt och verksamhet här och nu”.

Det kan noteras att ledamöterna från M-KD-L gjorde sitt besök redan i måndags. Vårt besök gjorde vi dagen efter att handlingarna till kommunstyrelsen hade skickats ut.