Seniorkortet 65+

Seniorkort 65+? När kommer beskedet?

Det korta svaret är: Inte på länge! Kommunledningen i Vänersborg vill inte.

För invånare i Vänersborg gäller att kommunen tillhandahåller för seniorer 75+ Västtrafiks Seniorkort för avgiftsfria resor i hela Zon C. I ett flertal andra kommuner, bland annat Trollhättan och Mellerud, erbjuds kortet för seniorer 65+.

Tre medborgarförslag har inkommit till kommunfullmäktige under hösten 2021, samtliga har lämnats över till kommunstyrelsen med uppdraget att fatta ett beslut ”inom ett år”. Liknande medborgarförslag har tidigare resulterat i beslut att bibehålla regeln 75+.

Vänsterpartiets motioner från mandatperioden 2014-2018 har också avslagits av en majoritet i fullmäktige.

I november lämnade Vänsterpartiet in en ny motion i syfte att samla en majoritet för övergång till 65+.

Sedan dess har vår lokalförening fått frågor från allmänheten ”hur går det?” och ”när blir det klart?”.

Ingen företrädare från Vänsterpartiet Vänersborg finns med där frågan hanteras. Men vi har god kontakt med Vänsterpartiets ledamöter. I styrelsen för Västtrafik är det Louise Jeppsson, Göteborg, som också är partiets ersättare i regionstyrelsen för Västra Götaland. Det finns överhuvudtaget ingen politiker från Vänersborg bland  femton ledamöter i Västtrafiks styrelse.

Uppdraget att ta fram ett nytt regelverk för seniorkortet kommer från regionens kollektivtrafiknämnd. Där sitter för Vänsterpartiet Egon Frid från Vara. Inte heller där finns bland femton ledamöter någon politiker från Vänersborg.

Men ärendet ligger för närvarande på ett tredje ställe – i december behandlades ett utkast till fortsatt behandling och ett antal specifika remissfrågor i direktionen för Fyrbodal.

I förbundsdirektionen för delregionen Fyrbodal sitter representanter från samtliga 14 kommuner, ledamöter från Vänersborg är Benny Augustsson, S, och Henrik Harlitz, M. Inte heller där finns någon från V i Vänersborg, nej, överhuvudtaget finns ingen från Vänsterpartiet bland direktionens 34 ledamöter och ersättare.

Med andra ord, vi i lokalföreningen Vänersborg måste skaffa oss information ”i andra hand”, i handlingar och protokoll från diverse möten och sammanträden.

Och när vi nu vet och märker att vi får fler och fler frågor från allmänheten, då är det nog bäst att inte tolka underlaget. Det är bättre att ställa underlaget till förfogande.

Här från Fyrbodals sammanträde protokollet och bilagan till protokollet. Här framgår att det för tillfället tycks vara stopp, den som frågar får veta att frågorna bara kan besvaras ”när du som frågar först svarar på våra spörsmål ”.

Så ännu en gång – det kommer att dröja innan allt detta blir klart. Och det var precis det vi visste när vi i december lämnade in en motion till Vänersborgs kommunfullmäktige. Vi hävdar att Vänersborg kan fatta ett beslut ”nu” att överge 75+ till förmån för 65+. I enlighet med nu gällande villkor.

När Fyrbodals direktion, Västtrafiks styrelse och Västra Götalands kollektivtrafiknämnd har ”kommit överens om” ett nytt regelverk, då behöver Vänersborg i likhet med 48 kommuner i Västra Götaland ta ställning på nytt.

Det ena går att göra nu – om man vill. Det andra kommer sedan.