Fixa almanackan inför 2022

Vart fjärde år är det extra angeläget att hålla ordning i almanackan.

11 september 2022 – val till riksdagen, regionfullmäktige och kommunfullmäktige.

21 september 2022 sammanträder fullmäktige en sista gång med besättningen som steg ombord 2018.

26 oktober 2022 är det dags för nyvalda fullmäktige att mötas. Ett antal nya förtroendevalda möter med säkerhet en majoritet av ledamöter som omvaldes. Så brukar det vara, Rapporten ”Vilka är lokalpolitikerna i Västra Götaland” bekräftar bilden.

I kommunalvalet utses företrädare i kommunfullmäktige. Ledamöter i kommunstyrelsen och i alla nämnder utses av ”nya” kommunfullmäktige, inte genom direkta val. Och då gäller det att invänta årsskiftet, först i januari 2023 tillträder partiernas representanter på sina uppdrag. Nuvarande förtroendevalda i nämnderna och i kommunstyrelsen sitter kvar till slutet av 2022.

Vilka som utgör kommunledningen efter valet är det ingen som vet. Blir det äntligen en ledning som förfogar över en majoritet i fullmäktige? Eller fortsätter det som det har varit i Vänersborg sedan 2010?

Här först hela almanackan för 2022, men sedan finns det ytterligare en speciell sidoalmanacka.

Kommunfullmäktige i Vänersborg fastställer redan i juni Mål- och resursplanen (budgeten) för 2023. Men OM det skulle bli nya konstellationer, en kommunledning som har en annan sammansättning än nuvarande med S+C+MP, då finns det i oktober och november tillfälle att fatta beslut som förändrar det som klubbades i juni.

Hela tidsplanen för budgetprocessen under 2022 och inför 2023 finns här.

Det är nog bäst att hålla ordning i almanackan, valrörelsen är i gång och det återstår bara 259 dagar till valdagen.