Valrörelsen

”Lär av Vänsterpartiet”

Idag passade tre aktiva partikamrater på att följa en inbjudan från lokaltidningen TTELA. Det gällde information dels om redaktionens planering för bevakning av valrörelsen 2022, dels om vilka tjänster som kan köpas för att marknadsföra ”partiets politik” till väljarna,

I första hand blir det nu lokalföreningens styrelse som bör utvärdera vad vi har lärt oss under mötet i TTELA-huset i Trollhättan.

Men det kan vara på sin plats att påminna om hur TTELA uppmärksammade Vänsterpartiet Vänersborg i slutet av valrörelsen  2018. Dåvarande ledarskribent Max Eskilsson valde en rubrik som nog förvånade många läsare vid den första anblicken: ”Lär av Vänsterpartiet”.

I ingressen skrev han: ”När årets valrörelse är över är det dags att inte bara titta på sak utan även form. Våra lokala partier måste växla upp sin digitala närvaro.

Vid dagens möte hos TTELA blev det tydligt att digitala medier nu är större och viktigare än den goda papperstidningen, även om den fortfarande spelar roll.

Max Eskilssons tankar från 2018:

Under de mandatperioder som löper mellan valen och trots allt förkroppsligar merparten av politikbranschens arbete är det minst lika viktigt som under kampanjveckorna att vara tydliga och tillgängliga.

Lokala politiker överlag arbetar hårt och är väl insatta i sina respektive portföljfrågor. Men det finns skäl för flera partier och politiker att se över hur hållningar och idéer mer löpande kan föras ut kontinuerligt. Här kommer vi in på sociala medier och nätnärvaro i stort. Under senare val har det blivit allt mer ofrånkomligt att finnas på plats i den digitala världen och det är en positiv utveckling.

I årets valrörelse var intrycket av hur kampanjer – köpta annonsinlägg och egna inlägg – gjordes starkt på nätet. Det är där människor spenderar tid och en utveckling ditåt är därmed nödvändig. Det blir både ett sätt för partierna att mobilisera sina egna att hålla modet uppe under en stressig period och att hålla väljarna och oss medier informerade.

I våra fyra kommuner har många lokala politiker och politiska tjänstemän fångat upp den nya tidens giv och lägger tid och engagemang på sådana plattformar. Det är bra. Dessa kanaler är för viktiga för att ansvaret för sådan synlighet ska lämnas åt partiernas nationella nivåer.

Samtidigt bör mer kunna göras av våra lokala kommunprofiler. Titta på till exempel Vänsterpartiet Vänersborg. Genom sin blogg gör företrädare där fortlöpande kommentarer inför och efter kommunala sammanträden och beskriver hur de upplevt aktuella partievenemang. Länkning till dessa texter görs sedan på andra sociala medier.”

Och ledarskribenten avslutade i TTELA den 19 september 2018: ”För den intresserade blir det lätt att med tiden hålla koll på var V lokalt står i olika sakfrågor och organisatoriska förhållningssätt. På många sätt har bloggen som fenomen passerat sin verkliga storhetstid, men för sammanhang där fördjupande resonemang görs har den ännu stor relevans.

Det är inte tal om ofiltrerade sanningar utan det blir just ett utökat sätt att föra ut sin syn. Det är en del av premissen. I sakfrågor bör inte partierna nämnvärt inspireras av Vänsterpartiets idéer. Men i formavseende vore det bra för våra kommunpolitiker att titta på hur det går att skapa ökad insyn i förhållandet mellan invånare och politik.”