Socialnämnden

Vi hördes – men fick inte gehör

I socialnämnden behandlades Vänsterpartiets motion ”Handlingsplan för arbete mot hemlöshet och för Bostad först”.

Det blev ett längre samtal, socialchefen och socialnämndens ordförande visade förståelse för våra yrkanden. Att motionen ändå inte fick bifall är inget problem för oss. Vi kommer att följa utvecklingen – det framkommer av vår Protokollsanteckning

Socialnämnden 2021-10-21 – ärende 7:

Svar på motion Handlingsplan för arbete mot hemlöshet och för Bostad först

Jag argumenterade i nämnden för motionen samtidigt som jag accepterade presidiets förslag till beslut. Min argumentation framkommer inte i nämndens protokoll. Jag tackar ordföranden för möjligheten att i form av en anteckning till protokollet ta upp mina synpunkter.

Vänsterpartiets motion yrkade: – att socialnämnden beslutar att skyndsamt ta fram en handlingsplan med tidsramar hur utredningsarbetet kring Bostad först skall gå vidare.

Förslag till beslut lyder: Socialnämnden avslår motionens första att-sats då frågan rör ett kommunövergripande ärende som kommer hanteras utifrån beslut från kommunfullmäktige.

Min kommentar: En formell argumentation som jag kan acceptera. Vår poäng var: Fullmäktiges beslut sade inte uttryckligen ”vem som skulle utreda vidare”. Därmed går beslutet till kommunstyrelsen och kommunstyrelsens förvaltning. Där har man inte gjort sig kända för en snabb hantering av uppdrag som kommunfullmäktige utfärdar. Det logiska är att uppdraget ”överlämnas” till socialnämnden/socialförvaltningen. Nu hänger man upp sig på vårt yrkande. Visst, det kunde ha varit bättre att yrka: att socialnämnden beslutar att skyndsamt komma igång med förberedelser för att kunna ta fram en handlingsplan med tidsramar hur utredningsarbetet kring Bostad först skall gå vidare den stunden när ärendet överlämnas från kommunstyrelseförvaltningen till rätt våningsplan i kommunhuset.

Vänsterpartiets motion yrkade: – att socialnämnden beslutar att skyndsamt utreda en tryggare och mer värdig akutboende lösning än härbärget, där särskilt utsatta grupper prioriteras.

Förslag till beslut lyder: Socialnämnden anser motionens andra att-sats besvarad då arbetet är påbörjat genom gemensamma möten mellan kommunstyrelseförvaltningen, samhällsbyggnadsförvaltningen och socialförvaltningen.

Min kommentar: Vi accepterar samtidigt som vi ber socialchefen att berätta för oss ”med vilken inriktning och tidsplan detta arbete sker och var man befinner sig för närvarande”.

Jag anförde också att Vänsterpartiet återkommer med frågor vid senare möten för att höra hur långt man kommit med att hantera fullmäktiges uppdrag.

Jag nämnde även att vi i såväl kommunstyrelsen som i samhällsbyggnadsnämnden kommer att ställa liknande frågor. Detta med tanke på att socialchefen påpekade att kommunfullmäktiges uppdrag inte får tolkas som ett uppdrag endast för socialtjänsten, utan att uppdraget behöver förankras och föras framåt genom ett kommunövergripande samarbete.

Lutz Rininsland                                                          2021-10-22